Pregovori pre "anšlusa"
Priredio: Vladan Dinić
Nedeljnik
"SVEDOK" u više nastavaka obelodanjuje dokumenta i materijala iz
arhiva Ministarstva spoljnih poslova Nemačke (1937.-1938.) uoči Drugog svetskog
rata...
x x x x x
Kad sve velike
sila naglas viču - mir, svi ostali toga časa moraju postati, bar, oprezni! Nedeljnik
"Svedok" dokopavši se dela dokumenata i materijala iz Arhiva
Ministasrtva spoljnih poslova Nemačke iz perioda 1937.-1939. godine, prepiske
najviših državnika Evrope toga doba ( oko kojih su se, svojevremeno, "svađali"
Amerikanci, Rusi, Englezi, Francuzi, "basirali" Italijani oko
"obrade" tih papira, u nekoliko narednih brova prezentiraće vam činjenice
- kako je stvarno ( i zašto) počeo II svetski rat i da li je mogao da se
izbegne?! Istovremeno, gro ovih materijala posvećen je sukobu Nemačke i Čehoslovačke
i kako je to Evropa, zarad mira u Evropi, savetovala Čehoslovačkoj da se mirno
odrekne velikog dela svoje teritorije (gde je većinsko stanovništvo bilo - nemačkog
porekla) i kako je Čehoslovačka ostala bez tog dela teritorije zemlje. Uverićete
se, verujemo, i u "iskrene" namere Evrope da brani međunarodni
poredak... Podseti li vas to na nešto što se sad ovde, na ovim prostorima događa,
svaka sličnost je - (ne)namerna!?
x x x x x
...Nemačka se
naoružava i neće se žaliti. Ona će se pridržavati obaveza koje proizlaze iz
pomorskog sporazuma, istina, s ograničenjem koje je učinjeno s nemačke strane
još pre njegova sklapanja, da se Rusija ne naoružava neograničeno na moru. U
tom slučaju bilo bi potrebno revidirati pomorski sporazum. On, međutim, nema
tako visoko mišljenje o sposobnostima Rusa, da bi mislio da takva revizija
pretstoji u bliskoj budućnosti.
Bilo bi takođe
razumno urediti odnose s Čehoslovačkom i Austrijom. S
Austrijom je bio sklopljen ugovor 11. jula koji će, treba se
nadati, dovesti do uklanjanja svih teškoća. Od Čehoslovačke zavisi uklanjanje
postojećih teškoća. Ona sama treba lepo da postupa s Nemcima koji žive u njenim
granicama, i oni će tada biti potpuno zadovoljni. Za Nemačku je najvažnije da
bude u dobrim odnosima sa svima svojim susedima.
Što se tiče
kolonijalnog pitanja, nije stvar Nemačke da iznosi svoje želje. Postoje dve
mogućnosti: prvo, igra slobodnih sila. Šta će upravo Nemačka u tom slučaju
uzeti za sebe od kolonija, ne može se reći. Druga bi mogućnost bila razumno rešenje.
Razumna rešenja se moraju izgrađivati na pravu, tj. Nemačka može da pretenduje
na svoje ranije posede. Kada sa svih strana izjavljuju da međunarodni poredak
ne treba izgrađivati na sili već na pravu, onda je on, firer, potpuno s tim
saglasan. On bi se čak radovao da je rok od kojeg taj novi poredak treba da
dejstvuje počeo 1914. god. U novom poretku stvari Nemačka bi se našla u
izuzetno, povoljnom položaju. On ponavlja da po kolonijalnom pitanju Nemačka
nema potrebe da izreče ma kakvu želju — treba samo da se stane na pravnu
osnovu. Engleska i Francuska treba same da učine predloge ako im se iz bilo
kojih razloga čini da je vraćanje ovih ili onih nemačkih kolonija nezgodno.
Svojim kolonijalnim zahtevima Nemačka ne ide za velikodržavnim ili častoljubivim
ratnim ciljevima. Ona ne namerava da se ubaci kao klin na bilo kakvim
strategijskim putevima, već hoće kolonije samo iz ekonomskih razloga, radi
snabdevanja poljoprivrednim proizvodima i sirovinama. Ona ne teži tome da
kolonije budu na teritorijama gde bi došlo do ratnih operacija i gde postoji
velika opasnost međunarodnih komplikacija.Ako Engleska smatra da je nemogućno
da se Nemačkoj, usled strategijskih razloga, vrate određene oblasti, onda ona
može da predloži zamenu na drugim mestima.
Od Čehoslovačke zavisi uklanjanje postojećih teškoća. Ona sama treba lepo da postupa s Nemcima koji žive u njenim granicama, i oni će tada biti potpuno zadovoljni. Za Nemačku je najvažnije da bude u dobrim odnosima sa svima svojim susedimaU svakom slučaju Nemačka neće uzeti kao kolonije ni Saharu ni teritorije u Sredozemnom Moru, jer joj položaj između dve svetske imperije izgleda suviše opasan. Cindao i Kiao-Čao su takođe suviše opasne tačke.
Rajhsministar
spoljnih poslova baron fon Nojrat je u vezi s pitanjem o Društvu naroda istakao
da Nemačka posle istupanja iz Društva naroda nije izbegavala međunarodnu
saradnju, kada su u perspektivi bile ne samo reči, nego i praktičan rad. Kao
primer za to služi učešće Nemačke u pitanju nemešanja u španske stvari.
Firer je sa
svoje strane još istakao uređenje nemačko- poljskog i nemačko-austrijskog
pitanja i izrazio nadu da se i s Čehoslovačkom može naći razumno rešenje.
Lord Halifaks je
na to odgovorio da se po izvesnim tačkama ne slaže potpuno s firerom, ali on ne
namerava da se na tome detaljnije zadržava, jer se radi o stvarima koje nisu
odlučujuće u toku sadašnjeg razgovora.
Čemberlen i
engleska vlada će pozdraviti to ako se posle detaljnih i iskrenih izjava između
predstavnika obeju vlada bude danas mogao da nastavi razgovor po pojedinim
pitanjima. Velika je šteta što posle posete Sajmona i Idna u svoje vreme ništa
više nije došlo. I ako sada posle ovog razgovora dođu dalji pregovori, to će
izvanredno povoljno uticati na javno mnjenje.
Firer je
odgovorio da za produžavanje nemačko-engleskog
kontakta on pre svega ima u vidu diplomatski put, jer ako postoji namera
da se vode pregovori po konkretnim pitanjima, onda oni moraju biti dobro
pripremljeni. Glavni razlog neuspeha mnogih sličnih pregovora bio je nedovoljna
priprema. Konferencija može da bude samo poslednje dovršavanje prethodnih
pripremnih pregovora. Njemu je jasno da je kolonijalni problem komplikovano
pitanje i po tom problemu su obe zemlje još daleko jedna od druge. Engleska i
Francuska treba da budu načisto s tim da li će uopšte i u kom pravcu prihvatiti
nemačke zahteve. Nemačka samo može da kaže svoje zahteve i da se nada da će oni
naići na razuman prijem.
Posle prekida za
ručak lord Halmfaks se još jedanput vratio na pitanje produžavanja
englesko-nemačkog kontakta i ponovo je predložio neposredne pregovore između
predstavnika vlada. Slični pregovori neće samo biti važni po svojoj suštini, nego
će i mnogo uticati na javno mnjenje. Ako ti pregovori budu određeni suviše
kasno, to će izazvati razočarenje. U Engleskoj su vrlo mnogo očekivali od
posete g. rajhsministra spoljnih poslova i bili su potpuno razočarani kad se ta
poseta nije mogla ostvariti usled incidenta s "Lajpcigom" i "Dojčlandom".
Zato bi bilo dobro ako bi se ostvarili dalji pregovori između nemačkih i
engleskih predstavnika. Tada se može pretresti kolonijalno pitanje. On je
ponovio da je engleska vlada potpuno spremna na pretresanje toga pitanja.
Istina, on mora ponovo dodati da svaka engleska vlada može razmatrati
kolonijalno pitanje samo kao deo opšteg rešenja. Treba istovremeno na širokom
frontu pristupiti rešavanju svih pitanja koja podleže regulisanju.
Firer je
odgovorio da baš rad na širokom frontu zahteva dobru pripremu. Po njegovu mišljenju mnogo je bolje i ne voditi zasada
pregovore, nego dospeti u takav položaj da se posle mora priznati da rezultat
ne zadovoljava. Treba pričekati. Dva realna naroda, nemački i engleski, ne smeju
pasti pod uticaj straha od katastrofe. Uvek se govori da će, ako se ne desi ovo
ili ono, Evropa poći u susret katastrofi. Jedina je katastrofa boljševizam. Sve
se ostalo da regulisati. Katastrofalno raspoloženje je delo zlonamerne štampe
koja izaziva uzbuđenje. Bilo bi netačno tvrditi da je sada međunarodni položaj
isti onakav kakav je bio 1912— 1914. god. Možda bi on i bio takav da u međuvremenu
nije bio rat sa svojim lekcijama; to se isto odnosi i na političku nervozu. Za
nekoliko godina će današnji problemi, možda, izgledati sasvim drukčije. Ako se
situacija u Istočnoj Aziji i u Španiji reguliše, onda će se mnoge stvari, možda,
lakše rešiti. Zato se može mirno pričekati dve-tri godine, ako je sada ovo ili
ono pitanje suviše složeno.
Lord Halifaks se
složio s mišljenjem firera o opasnosti od strane štampe. On takođe misli da se
englesko-nemački pregovori moraju dobro pripremiti. Čemberlen mu je pre odlaska
rekao da on rado prima na sebe rizik nepravilnog tumačenja u štampi posete
lorda Halifaksa Nemačkoj, ako se tom posetom učini bar jedan korak u pravilnom
smeru. Treba samo da obe zemlje imaju u vidu jedan cilj, naime: uspostavljanje
i učvršćenje mira u Evropi. U vezi s tim lord Halifaks je zahvalio na razgovoru
i izjavio da će engleskom pretsedniku vlade o svemu podneti tačan izveštaj. Firer
je takođe izrazio zadovoljstvo što je iskreno i detaljno razgovarao s lordom
Halifaksom i izjavio je da on za Nemačku može potpuno prihvatiti cilj koji je
lord Halifaks malopre izneo. Onaj ko je, kao on, bio vojnik u svetskom ratu ne želi
više rata. U Engleskoj i u svim drugim zemljama vladaju podjednake težnje. Samo
jedna zemlja — Sovjetska Rusija — može u slučaju opšteg konflikta da dobije. Svi
drugi su iz dubine duše za učvršćenje mira.
PISMO NEMAČKOG MINISTRA SPOLJNIH POSLOVA NOJRATA NEMAČKOM POSLANIKU U PRAGU AJZENLORU
S t r o g o p o v e r lj i v o !
Berlin. 5. februara 1938 god.
Nemačkoj misiji
u Pragu kurirom
Ajzenor, nemački poslanik u Pragu, dočekuje Hitlera 1936. |
Kada smo
prilikom ponovne okupacije Rajnske oblasti odrekli Rajnski pakt koji je
potpisan u Lokarnu, iskrslo je pitanje kakav ćemo značaj dati tom aktu u odnosu
na ostale delove Lokarnskog ugovora koji su povezani s Rajnskim paktom, a naročito
u odnosu na arbitražne ugovore s Francuskom, Belgijom, Poljskom i Čehoslovačkom.
Tada je u uskom krugu bila doneta odluka da nemačko-francuski i nemačko-belgijski
arbitražni ugovor treba smatrati kao ugovore koji su izgubili važnost
istovremeno s Rajnskim paktom, zato što su oba ta arbitražna ugovora tako tesno
povezana s tim paktom, da bi svaki drugi odnos prema njima bio sam po sebi
protivrečan. U pogledu pak arbitražnih ugovora s Poljskom i Čehoslovačkom koji
nisu u tako tesnoj vezi s Rajnskim paktom bilo je, naprotiv, u to vreme rešeno
da se smatraju kao ugovori u koje ne zadire akcija na Rajni. tj. kao takvi koji
ostaju na snazi. Razlog za takvu odluku bila je misao da je necelishodno proširivati
bez potrebe krug problema koji su iskrsli u vezi s našom akcijom u Rajnskoj
oblasti. Pred inostranstvom, tj. pred Poljskom i Čehoslovačkom, to nemačko
gledište nije bilo izneseno putem naročitog saopštenja, već u vezi s rešavanjem
tehničkih pitanja povezanih s oba arbitražna ugovora. Stvar je u tome da je
aprila 1936 god. istekao rok mandata koji se daje na tri godine neutralnim članovima
koordinacione komisije, koja je obrazovana saglasno nemačko-čehoslovačkom
arbitražnom ugovoru. Čehoslovačka misija je već verbalnom notom od 18. februara
1936 god. predložila da se ti mandati produže još na tri godine. Na to smo mi
verbalnom notom od 31. marta 1936 god., tj. već posle akcije na Rajni,
odgovorili da smo saglasni s predlogom produženja mandata. Mi smo, takođe
avgusta 1937 god. obavestili poljsku vladu o imenovanju novog nemačkog člana
nemačko-poljske koordinacione komisije, a osim toga, još nedavno smo se, za
vreme nemačko-poljskih pregovora po pitanju o Gornjoj Šleziji, neposredno
pozivali na Lokarnski arbitražni ugovor.
Ali, obrnuto,
kada nam je francusko poslanstvo verbalnom notom od maja 1936 god. postavilo
pitanje o obnavljanju mandata članova nemačko-francuske koordinacione komisije,
francuskom ambasadoru je bilo usmeno saopšteno da je, po našem mišljenju, nemačko-francuski,
kao i nemačko-belgijski arbitražni ugovor, s raskidanjem Rajnskog pakta
"postigla ista sudbina i da se zato mi zasada ne možemo saglasiti s
predlogom obnavljanja mandata". Francuska ambasada je uložila pismeni
protest protiv tog gledišta; bez obzira na to mi smo ostali pri svom mišljenju.
U pogledu Belgije ovo pitanje nije dosad neposredno raspravljano. Zato je
potpuno pouzdano da se Čehoslovačka može pozivati na to da smo mi svojevremeno
priznali važećim nemačko-čehoslovački arbitražni ugovor, čak i posle rajnske
akcije.
Treba uzeti u
obzir da arbitražni ugovori s Čehoslovačkom i Poljskom sadrže strogu obavezu da
se sporna pitanja svake vrste predaju arbitražnom sudu, ili na zajedničko
sudsko raspravljanje. Politički se značaj te obaveze povećava time što su
Francuska, Čehoslovačka i Poljska u separatnim ugovorima, koje su međusobno
sklopile u Lokarnu, odlučile da Nemačko kršenje njenih obaveza koje proizlaze
iz arbitražnih ugovora smatraju kao causus foederis.
U tim
okolnostima ne treba ispuštati iz vida da će, ako se odnosi između Čehoslovačke
i Nemačke komplikuju. arbitražni ugovor, možda, postati neželjena prepreka za
našu slobodu akcija.
Zato bi trebalo
razmisliti o tome da se ponovo razmotri pitanje o daljoj važnosti čehoslovačkog,
a zatim, naravno, i nemačko-poljskog arbitražnog ugovora. Izvestan argument u
korist toga mogao bi se izvući iz činjenice da su ti ugovori u pojedinim,
istina manje važnim, tačkama povezani s Društvom naroda i da je Nemačka
nedavnom izjavom od 12. decembra prošle godine konačno odbila da se vrati u Društvo
naroda. S Poljskom bismo, verovatno, mogli
postići sporazum po tom pitanju bez naročitih teškoća. Naprotiv, potpuno je
jasno da bi u odnosu na Čehoslovačku saopštenje o raskidanju arbitražnog
ugovora u sadašnjoj situaciji bilo međunarodna senzacija i bilo bi ocenjeno kao
priprema aktivnih planova protiv Čehoslovačke, naročito, ako bismo pri tom saopštenju
o raskidu ugovora dozvolili da se nasluti da mi ne nameravamo da s Čehoslovačkom
zaključimo novi arbitražni ugovor, očišćen od svake povezanosti s tačkama
statuta Društva naroda. Zato se sličan korak zasada ne predviđa.
Međutim, smatram
da bi bilo poželjno da Vi, ako u Vašim razgovorima bude s čehoslovačke strane
dodirivana tema o arbitražnom ugovoru, izbegavate da ponovo priznate da taj
ugovor ostaje na snazi, i da ga uopšte ne ocenjujete kao bitni faktor u
odnosima između obe zemlje. Ne bi bilo na odmet da se slučajno u pogodnoj
prilici napomene da su, po Vašem ličnom mišljenju, ugovori koji su slični, na
primer, nemačko-čehoslovačkom arbitražnom ugovoru, usled rušenja Lokarnskog
sistema i konačnog izlaska Nemačke iz Društva naroda izgubili svoju političku
osnovu.
Ja nameravam da
s Vama, prilikom Vaše sledeće posete Berlinu, usmeno pretresem naš dalji stav
po tom pitanju.
HITLEROV RAZGOVOR S HENDERSONOM
(Dokument iz arhive Ministarstva spoljnih
poslova Nemačke. Kopija)
PROTOKOL
RAZGOVORA IZMEĐU FIRERA I RAJHS-KANCELARA I BRITANSKOG KRALJEVSKOG AMBASADORA,
KOJI JE VOĐEN U PRISUSTVU G. RAJHS-MINISTRA SPOLJNIH POSLOVA FON RIBENTROPA
3 marta 1938
god.u Berlinu
Počinjući
razgovor, britanski ambasador je podvukao njegov poverljivi karakter. Sadržina
razgovora neće biti saopštena ni Francuzima, još manje Belgijancima,
Portugalcima ili Talijanima. Njima će se samo reći da je taj razgovor vođen kao
produženje pregovora između lorda Halifaksa i firera i da je posvećen pitanjima
koja se tiču Nemačke i Engleske.
On, Henderson, želi
da, s jedne strane, u opštim crtama izvesti o pokušaju engleske vlade da reši
probleme i, ako je moguće, da od firera čuje nemačko gledište, pri čemu ističe
da on govori samo u ime britanske vlade, koja želi da ima jasan položaj pre
nego što radi ostvarivanja svojih predloga stupi u kontakt s drugim državama. Zato
u odnosu na druge države taj razgovor mora da se sačuva u tajnosti.
Osim toga, naročito
treba podvući da se ne radi o trgovačkoj pogodbi, već o pokušaju da se
uspostavi osnova za istinsko i prisno prijateljstvo s Nemačkom, počinjući s
poboljšanjem situacije i završavajući stvaranjem novog duha prijateljskog
razumevanja. Engleska vlada, ma da ne potcenjuje teškoće koje treba savladati,
ipak smatra da je sadašnji trenutak povoljan za slične pokušaje da se poboljšaju
uzajamni odnosi. Međutim, takav pokušaj mora da propadne ako obe zemlje ne daju
svoj doprinos za stvar izmirenja, tj. ako se takva sloga ostvari, onda to može
nastati samo na osnovu uzajamnosti. Za uspostavljanje mira i bezbednosti u
Evropi neophodno je stvarno učešće Nemačke. Potrebno je, kako se to već
pokazalo za vreme razgovora s Halifaksom, da se umesto slobodne igre sila nađe
rešenje koje diktira viši razum. Lord Halifaks se već složio s tim da su
promene u Evropi potpuno mogućne, ali se te promene moraju vršiti u duhu napred
pomenutog višeg razuma. Cilj je engleskog predloga učešće u takvom razumnom
regulisanju.
H. Henderson ( engleski diplomata, ambasador u Nemačkoj 1937.-1939.) |
"Opšte
uspokojavanje zavisilo bi, po mišljenju britanske vlade, između ostalog, od
mera koje bi se sprovele u cilju da se stvori poverenje u Austriji i Čehoslovačkoj.
Britanska vlada još nije u stanju da pravilno oceni posledice sporazuma koji je
nedavno postignut između Austrije i Nemačke
imperije, i te će posledice bezuslovno morati da zavise od toga kako će obe
zemlje početi da ispunjavaju različite obaveze i odluke. Prema tome, britanska
vlada još jednako sumnja u to kakav će uticaj izvršiti ti sporazumi na položaj
u Centralnoj Evropi i ona ne može da zaobiđe činjenicu da su poslednji događaji
u mnogim krugovima izazvali zabrinutost, koja će neizbežno komplikovati
postizanje opšteg rešenja."
Što se tiče
ograničenja naoružanja, Henderson
je primetio da su britanskoj vladi, naravno, poznate teškoće i podsetio je na
firerov predlog o zabrani vazdušnih bombardovanja. Engleska vlada bi pozdravila
sličan predlog. Međutim, njemu izgleda još važnije opšte ograničenje broja
bombardera. Uzimajući u obzir nemačke predloge koji su učinjeni pre dve godine,
engleska vlada još jedanput proučava taj kompleks pitanja i nada se da će doći
do prihvatljivih predloga. Bilo bi interesantno čuti nemačko gledište po tom
pitanju.
Što se tiče
kolonija, engleski ambasador je izjavio da je engleska vlada ozbiljno spremna
ne samo da pretresa kolonijalno pitanje, već i da krene putem njegova rešenja. Predsednik
vlade Čemberlen lično je posvetio tom pitanju svu svoju pažnju. I tu su,
naravno, teškoće velike, jer je od poslednje podele kolonijalnih poseda prošlo
20 godina. Sem toga je javno mnjenje Engleske baš po tom pitanju naročito
osetljivo. Zatim je engleski ambasador pročitao sledeći predlog po kolonijalnom
pitanju, koji je po završetku razgovora napismeno predao:
"Rešenje
koje bi, po mišljenju britanske vlade, dalo mnoga preimućstva sastojalo bi se u
razradi plana na osnovu novog režima kolonijalnog upravljanja u nekoj određenoj
oblasti Afrike; taj plan bi se rasprostirao na teritoriju približno jednaku
bazenu Kongo, a primile bi ga i primenile sve zainteresovane države. Ali od
svake od tih država, iako bi sama odgovarala za upravljanje teritorijama koje
joj pripadaju, zahtevalo bi se da se rukovodi izvesnim principima koji bi imali
za cilj da doprinesu opštem dobru.
Tu bi se, na
primer, pojavilo pitanje demilitarizacije kako radi dobra domorodaca tako i
radi slobode trgovine i saobraćaja. Mogućno je takođe da se stvori komisija od
predstavnika svih tih država kojima pripadaju delovi te teritorije."
Pri čitanju on
je nagovestio da bi pomenuta teritorija bila ograničena sa severa otprilike
5-tim stepenom širine, a s juga otprilike rekom Zambezi
i dodao je da će se, možda, stvoriti komisija od onih država čiji se
kolonijalni posedi nalaze u granicama toga prostora. U zaključku je postavio
fireru pitanja:
- da li je Nemačka načelno spremna da uzme učešća u novom kolonijalnom režimu, kako je on predviđen u engleskom predlogu, i
- šta je ona spremna da doprinese da se u Evropi obezbedi opšti mir i bezbednost.
Firer je
odgovorio da će najglavniji doprinos za uspostavljanje mira i bezbednosti u
Evropi biti zabrana međunarodne štampe koja se bavi huškanjem, jer ništa tako
ne ugrožava bezbednost kao intrige te štampe koja je, na žalost, vrlo široko
zastupljena i u Engleskoj. Ukazao je na to da je on lično poznat kao jedan od
najiskrenijih prijatelja Entleske, ali da su mu za to prijateljstvo vratili
zlom. Niko, verovatno, nije tako često i tako jako bio napadan od Engleske kao
on. Zato treba razumeti što se on sada pridržava izvesne izolacije, koju ipak
smatra dostojnijom, nego da se nameće nekome ko ne želi da zna za njega i ko ga
stalno odbija.
Na primedbu
britanskog ambasadora da je, to odbijanje dolazilo u Engleskoj samo od nekih krugova, firer je uzvratio da
bi britanska vlada, zacelo, već bila u stanju da utiče na štampu u drugom duhu.
Nemačka ima izveštaje dobijene od prijatelja iz Engleske, iz kojih se vidi da
su u izvesnom pravcu na štampu uplivisali najuticajniji engleski krugovi, zato
se u prvom redu mora prekinuti huškanje.
U pogledu
Centralne Evrope treba primetiti da u regulisanju svojih odnosa sa srodnim
zemljama, ili sa zemljama s velikim brojem nemačkog stanovništva Nemačka neće
dozvoliti drugim državama da se mešaju, kao što ni Nemačkoj ne bi palo na pamet
da se meša u regulisanje odnosa između Engleske i Irske. Radi se o tome da se
spreči produžavanje ili obnavljanje nepravde koja je činjena prema milionima
Nemaca. Pri tom pokušaju regulisanja Nemačka će morati najozbiljnije da izjavi
da ona neće dopustiti da se na ma koji način na regulisanje vrši uticaj sa
strane. Nemoguće je da jedna strana sve vreme ističe slobodu naroda i
demokratska prava kao elemente evropskog poretka, a da se upravo sprovodi
obrnuto kada se radi o tome da se poboljša sudbina Nemaca u Austriji gde vlada,
koja nije obrazovana legalnim putem kao nemačka vlada i koju podržava samo 15
odsto stanovnika, ugnjetava ostale Nemce. Takvo stanje ne može dugo trajati i
ako se Engleska i dalje bude suprotstavljala nemačkim pokušajima da se tu izvrši
pravedno i razumno regulisanje, onda će nastupiti trenutak kada će se morati
ratovati.
Kad on, firer,
nastoji, kao što je to činio u Berhtesgadenu, da mirnim putem sprovede olakšanje
za ugnjetene Nemce, a Pariz i London ne samo što skeptički prate njegove
napore, već svojim diplomatama nalažu da spreče sprovođenje tog mirnog pokušaja
(britanski ambasador je tu primetio da Engleska to nije nikada činila), onda
oni stvari mira čine vrlo lošu uslugu. Na kraju krajeva, da bi se došlo do
zadovoljavajućeg rešenja. u Austriji se mora pitati sam narod, a u Čehoslovačkoj
Nemcima se mora dati odgovarajuća autonomija kako u kulturnom, tako i u drugim
pogledima. To je najosnovnija primena onog prava samoopredeljenja naroda koje
je igralo tako veliku ulogu u 14 Vilsonovih tačaka. Sadašnje stanje u svakom
slučaju ne može se dugo održati. Ono bi dovelo do eksplozije i da bi se to
izbeglo, bili su sklopljeni sporazumi u Berhtesgadenu, pri čemu se može reći da
se teškoće mogu smatrati otklonjenim ako austriska vlada ispuni svoja obećanja.
Ko pak suprotno tome primenjuje silu protiv razuma i prava, taj izaziva silu na
arenu borbe, o čemu je on (firer) govorio i u svom govoru u Rajhstagu.
Neodgovorno novinarstvo
Kobnu ulogu igra samo štampa. Devet desetina svih
nespokojstava izazvala je samo ona. Španska kriza i tobožnja okupacija Maroka
od nemačkih trupa jesu primeri koji jasno ilustruju opasnost od neodgovornog
novinarstva. Zato bi neposredni preduslov za sređivanje međunarodnih odnosa
bila saradnja svih naroda u cilju da se učini kraj novinarskom gusarstvu.
Na pitanje engleskog ambasadora da li Nemačka zahteva plebiscit u Austriji, firer je odgovorio da je potrebno da se putem evolucije obezbede opravdani interesi austriskih Nemaca i da se učini kraj ugnjetavanju.
Britanski
ambasador je istakao da sadašnja engleska vlada ima razvijen osećaj realnosti. Čemberlen
je sam preuzeo rukovođenje narodom, umesto da bude na uzdi naroda. On je
pokazao veliku hrabrost kada je ne obazirući se ni na šta, skinuo masku s
takvih internacionalnih fraza kao što je kolektivna bezbednost i sl. U istoriji
je ponekad najteže naći dva čoveka koji ne samo što bi hteli jedno te isto,
nego koji bi pre svega nameravali da to ostvare u jedan te isti trenutak. Zato
Engleska izjavljuje svoju spremnost da otkloni sve teškoće i pita Nemačku da li
je ona sa svoje strane spremna da učini to isto.
Firer je ukazao
na svoje predloge učinjene pre nekoliko godina. Kao odgovor na to bio je
francusko-ruski pakt, koji je posle pristupanja Čehoslovačke postao za Nemačku
naročito opasan, jer su time ugroženi industriski reoni koji se nalaze na
granicama Rajha, u Rurskoj oblasti i u Saksoniji, i neprijatelj je uvek mogao
da pogodi Nemačku u samo srce. Zato je s nemačke strane bilo nužno da sebe
opravdano zaštiti od tog okruženja. Zbog toga ograničenje naoružanja u znatnom
stepenu uslovljava Sovjetska Rusija. O tome šta tu treba očekivati nedavno je
bilo jasno rečeno u govoru Vorošilova, u kome je dato do znanja da će sovjetske
oružane snage, ne obazirući se ni na šta, upotrebljavati otrovne gasove. Protiv
toga Nemačka mora biti naoružana. Taj problem je postao naročito komplikovan
usled toga što se u vernost ugovorima takve varvarske formacije kao što je
Sovjetski Savez može pouzdati otprilike isto tako kao u razumevanje matematičkih
formula od strane divljaka. Zato sporazumi s tom zemljom, strogo uzevši, ne bi
imali nikakvu vrednost. Nije trebalo puštati Sovjetsku Rusiju u Evropu. On,
firer, je u svoje vreme u svojim predlozima imao u vidu objedinjavanje Evrope
bez Rusije.
Na pitanje
britanskog ambasadora da li je Nemačka spremna da pristupi zabrani vazdušnih
bombardovanja, firer je odgovorio da je on već davno izneo svoje gledište po
tom pitanju i sada može samo da doda da se Nemačka ne da više obmanuti praznim
obećanjima kao što je to u svoje vreme bilo s 14 Vilsonovih tačaka. Kada bi čak
Sovjetski Savez danas izjavio da on više ne namerava da baca bombe s otrovnim
gasovima, takvoj se izjavi ne bi smelo verovati.
Na primedbu
britanskog ambasadora da se u ovom trenutku radi isključivo o odnosima između
Engleske i Nemačke, firer je izjavio da s nemačke strane Engleska ne treba da
se plaši nikakvih smetnji. Nemačka se ne meša u stvari imperije. No ona je bila
primorana da se uveri u to da Engleska odrečno reagira na sve pokušaje Nemačke
da reši svoje teškoće. Pri pokušaju rešenja istočnog pitanja s engleske strane
je takođe odjeknulo "ne", kao i pri traženju kolonija: Nemačkoj svuda
stoji na putu engleska štampa i vodi protiv nje klevetničku kampanju.
Britanski
ambasador je odgovorio da krivica za pojavu lažnih vesti u štampi ne leži samo
na engleskoj strani, već i nemačka cenzura štampe prouzrokuje svojim radom mnogo lažnih vesti,
a osim toga i u nemačkoj štampi, naročito u vreme njegova stupanja na dužnost,
bili su u toku jaki napadi na Englesku.
Odgovarajući na
to, firer je istakao da je u toku tri godine, od 1933 do 1936, u Nemačkoj na
sve engleske napade odgovoreno potpunim ćutanjem. Ali dok se Nemačka nikada
nije mešala u unutrašnje engleske stvari, kao u odnose s Irskom i sl., s
engleske strane su se neprestano ponavljali pokušaji mešanja — od strane
episkopa, nekih članova parlamenta i drugih krugova.
U vezi s tim
britanski ambasador je poverljivo spomenuo da je danas lord Halifaks sazvao
konferenciju štampe odgovornih novinskih izdavača i da je takođe razgovarao s
pretsednikom Saveza novinskih izdavača i rukovodećim saradnicima engleskog
radija, kojom prilikom je još jedanput podvukao odgovornost tih organa za mir. S
obzirom na slobodu štampe u Engleskoj ništa se više ne može učiniti. Treba, međutim,
napomenuti da je novi britanski ministar spoljnih poslova, koji je na osnovu
svojih pregovora u Nemačkoj potpuno obavešten o nemačkom gledištu, tu kao i po
drugim pitanjima u znatnom stepenu izvršio svoj uticaj putem ličnog kontakta,
koji je za Englesku najpodesniji način. Kao primer za to da se i na nemačkoj
strani nailazi na zablude u pogledu situacije u Engleskoj, britanski ambasador
je naveo pogrešno mišljenje da iza slobodne antinemačke propagande stoji
komitet Vansitarta. On može jamčiti časnom reči da taj komitet nema ničeg
zajedničkog s tim lažnim saopštenjima. On uopšte nije oruđe propagande protiv
ma kojih drugih zemalja, već treba pre da služi stvari pridobijanja simpatija
prema Engleskoj i Britanskoj svetskoj imperiji.
Rajhsministar
spoljnih poslova fon Ribentrop pozvao se u vezi s tim na 14-dnevnu klevetničku
kampanju koju je sprovodila agencija Rajter. Nijedno odgovorno lice nije bilo
otpušteno, pa čak ni opomenuto. Tako se iza svega toga, kao što se vidi, krije
sistem.
Firer je primio
k znanju ponovljeno uveravanje britanskog ambasadora (ovaj je izjavio da
komitet još nije pristupio izvršavanju svojih osnovnih poslova) u pogledu
komiteta Vansitarta i, sumirajući rezultate, izjavio da će za razređivanje
atmosfere od odlučnog značaja biti bolje davanje direktiva štampi i prekidanje
klevetničkih saopštenja, kao i prelaz k većoj objektivnosti.
Na firerovo
pitanje o novom kolonijalnom režimu britanski ambasador je izjavio, pokazujući
na kartu, da engleska vlada ima u vidu sistem s principima sličnim Berlinskom
sporazumu od 1885 god. (kako izgleda, ima se u vidu sporazum o Kongu). U ranije
pomenutoj oblasti Afrike bila bi izvršena ponovna podela kolonija. Pri toj
podeli Nemačka bi takođe bila uzeta u obzir i imala bi u tom slučaju pod svojom
vrhovnom vlašću kolonijalnu teritoriju. Sve države koje bi posedovale kolonije
u toj oblasti Centralne Afrike morale bi, ipak, preuzeti na sebe izvesne obaveze
u pogledu demilitarizacije, slobode trgovine i odnosa s domorocima.
Firer je
odgovorio da Nemačku, prirodno, pre svega interesuje pitanje šta će biti s
njenim bivšim kolonijama. Zašto se umesto stvaranja novog složenog sistema ne
bi kolonijalno pitanje rešilo na najprostiji i najprirodniji način naime, vraćanjem
bivših nemačkih kolonija. On, firer, mora ovde, istina, otvoreno priznati da ne
smatra da je kolonijalno pitanje već sazrelo za rešavanje, jer su u Parizu i
Londonu suviše daleko otišli u svojim prigovorima protiv vraćanja kolonija. Zato
on i ne želi da insistira. Mirno se može pričekati 4, 6, 8 ili 10 godina. Možda
će se za to vreme u Parizu i Londonu promeniti gledište i tamo će shvatiti da
se najbolje rešenje sastoji u tome da se Nemačkoj vrati ono što je njena
zakonita svojina, do koje je ona došla putem kupovine i ugovora. Zato je
preduslov za učešće Nemačke u novom kolonijalnom režimu vraćanje njenih bivngih
kolonija stečenih zakonitim putem i oduzetih ugovorom. Nemačka ne želi da rešavanjem
kolonijalnog pitanja opterećuje druge zemlje koje u tome nisu učestvovale. Možda
ni Belgija ni Portugalija ne bi uopšte bile saglasne i možda bi pomislile da
Nemačka traži od njih nešto što joj ne pripada.
Britanski
ambasador je, pokazujući na globus, još jedanput objasnio engleski kolonijalni
plan, pri čemu je na firerovo pitanje ser Nevil Henderson izjavio da smatra da će
u rešavanju pitanja uzeti učešća Portugalija i Belgija i, najzad, verovatno,
Francuska i Italija.
Razgovor je
zatim ponovo prešao na probleme Centralne Evrope, i na primedbu britanskog
ambasadora da Čemberlen može samo tada nešto postići ako i Nemačka da svoj
doprinos u toj oblasti, firer je odgovorio da po tom pitanju njegov doprinos
treba videti u Berhtesgadenskom sporazumu s Austrijom, ali da mora najenergičnije
izjaviti da će, ako se ikada u Austriji,ili Čehoslovačkoj, bude pucalo na
Nemce, Nemačka imperija odmah stati u njihovu odbranu. On, firer. morao je u
toku svoje političke delatnosti mnogo govoriti i zato u nekim krugovima, možda,
smatraju da njegove reči ne treba primati suviše ozbiljno. Ali će to biti gruba
greška ako se njegove izjave po pitanjima Cektralne Evrope prime kao gola
retorika. Ako u Austriji ili Čehoslovačkoj nastanu eksplozije iznutra, onda
Nemačka neće ostati neutralna, već će dejstvovati munjevito. Zato je pogrešno
kad neke diplomate i neki krugovi bečke vlade govore da se nemaju čega plašiti
i da nije potrebno da tačno ispunjavaju svoje obaveze.
Ovde je
rajhsministar spoljnih poslova fon Ribentrop upozorio na dramatičan razgovor
između engleskog poslanika u Beču i g. fon Papena, u toku kojega se poslanik
vatreno žalio na pritisak koji tobože Nemačka vrši na Austriju. Sav se pritisak
u Berhtesgadenu sastojao u tome da se Austriji skrene pažnja na neke opasnosti
i da se predvide mogućnosti njihova uklanjanja. Kada je britanski poslanik u
tako dramatičnoj formi uložio svoj protest g. fon Papenu, kako li je tek
razgovarao s austriskim ministrom epoljnih poslova Šmitom.
Britanski
ambasador je istakao da nije uopšte obazezno da te izjave poslanika
pretstavljaju mišljenje entleske vlade i izjavio je da se često on sam, ser
Nevil Henderson, izjašnjavao za anšlus.
Firer je na to
odgovorio da su neke činjenice prosto neprihvatljive za veliku državu. Engleska
izjavljuje da ne bi otrpela napad na Belgiju ili Holandiju. Na to on, firer,
tako isto ubedljivo izjavljuje da će se, ako Nemce u Centralnoj Evropi budu i
dalje ugnjetavali na isti način ili drugim metodima. Nemačka tada morati da umeša
i umešaće se.
Britanski
ambasador je ponovio nemačko gledište u pogledu Austrije i Čehoslovačke koje se
sastoji u tome da bi daljim ugnjetavanjem Nemaca koji tamo žive došlo do
eksplozije, a da, naprotiv, u slučaju davanja potpune ravnopravnosti ne treba očekivati
nikakav konflikt.
Po pitanju ograničenja ratnog vazdušnog
naoružanja firer je primetio da se tu, naravno, ne može sprovoditi razoružanje
u određenim oblastima zemljine kugle, jer su vazdušne snage izvanredno
pokretljive. Ratne vazdušne snage Dalekog Istoka mogu se, na primer, lako iskoristiti
u Evropi. Zato se tu ne može polaziti od bilo kakvih teritorijalnih ograničenja.
On, firer je u svoje vreme podneo predloge, polazeći od toga da je Ženevskom
konvencijom bio zabranjen rat protiv neboračkog stanovništva. Na žalost,
njegovi predlozi nisu bili prihvaćeni. Britanski ambasador je odgovorio da
engleska vlada, iako ranije, istipa, nije htela ni da čuje o zabrani vazdušnih
bombarlozanja, sada stoji na drugom gledištu, i u zaključku je dodao da je sadašnji
trenutak zbog mnogih razloga povoljan za pregovore o naoružanju. Nemačka je
jaka, ali i Engleska je ponovo postala jaka. Nemačka je Englesku trgla iz dremeža,
tako da ni jedan od partnera koji vode pregovore ne može da pretpostavi da ti
pregovori dolaze kao rezultat straha ili slabosti. On, ambasador, zastupa isto
mišljenje kao i general-feldmaršal Gering da samo pregovori među jakima imaju
izgleda na uspeh. S druge strane, na naoružanje bi se trošilo mnogo novca, tako
da i u tom pogledu postoji zainteresovanost za njegovo ograničenje.
Firer je
odgovorio da Rusija uslovljava naoružanje Nemačke. Za Nemačku je zaštita njenih
pozicija u Centralnoj Evropi pitanje od životne važnosti i ona se mora naoružavati
za slučaj napada od Sovjetske Rusije, koju, naravno, nikada ne mogu zadržati ni
granične države, ni Poljska. Vodeći razgovore o naoružanju, Englezi bi zato
morali pre svega početi s Rusijom. Na ponovljeno pitanje britanskog ambasadora
o nemačkom stavu prema engleskom predlogu o kolonijalnom pitanju firer je,
uzimajući u obzir važnost tog pitanja, obećao da će dati pismeni odgovor.
Na pitanje
rajhsministra spoljnih poslova fon Ribentropa da li engleska vlada može da
predvidi vraćanje svih bivših kolonija, uključujući i one koje sada poseduju
britanski dominioni, britanski ambasador je odgovorio da on može da govori samo
u ime Velike Britanije i da se njegove izjave ne odnose na dominione.
(U sledećem
nastavku: Izveštaj Čehoslovaničkog poslanika u Parizu)
Нема коментара:
Постави коментар