Čehoslovačka, na milost i nemilost - velikih sila
Priredio: Vladan
Dinić
Nedeljnik
"SVEDOK"
u više nastavaka obelodanjuje dokumenta i materijala iz arhiva Ministarstva spoljnih poslova Nemačke (1937.-1938.) uoči Drugog svetskog rata...
x x x x x
Kad sve velike
sila naglas viču - mir, svi ostali toga časa moraju postati, bar, oprezni!
Nedeljnik "Svedok" dokopavši se dela dokumenata i materijala iz
Arhiva Ministasrtva spoljnih poslova Nemačke iz perioda 1937.-1939. godine,
prepiske najviših državnika Evrope toga doba ( oko kojih su se, svojevremeno,
"svađali" Amerikanci, Rusi, Englezi, Francuzi, "basirali"
Italijani oko "obrade" tih papira, u nekoliko narednih brova
prezentiraće vam činjenice - kako je stvarno ( i zašto) počeo II svetski rat i
da li je mogao da se izbegne?! Istovremeno, gro ovih materijala posvećen je
sukobu Nemačke i Čehoslovačke i kako je to Evropa, zarad mira u Evropi,
savetovala Čehoslovačkoj da se mirno odrekne velikog dela svoje teritorije (gde
je većinsko stanovništvo bilo - nemačkog porekla) i kako je Čehoslovačka ostala
bez tog dela teritorije zemlje. Uverićete se, verujemo, i u "iskrene"
namere Evrope da brani međunarodni poredak... Podseti li vas to na nešto što se
sad ovde, na ovim prostorima događa, svaka sličnost je - (ne)namerna!?
x x x x x
NOTA ENGLESKOG MINISTRA SPOLJNIH POSLOVA OPUNOMOĆENOM PREDSTAVNIKU SSSR U LONDONU
Br. S 1935/1)5/02
Kopija
Ministarstvo
spoljnih poslova
24 marta 1938
god.
Vaša
Ekselencijo,
Dopunjujući
svoju notu od 22-og marta čast mi je da Vašu Ekselenciju obavestim da sam već pročitao
i razmotrio s velikom pažnjom tekst izjave koju je dao M. Litvinov za
predstavnike štampe u Moskvi, čiji ste mi prevod tako ljubazno saopštili u Vašoj
noti od 17 marta.
2. Primećujem da
se data izjava može smatrati kao gledište koje zastupa sovjetska vlada u
pogledu sadašnjih međunarodnih problema.
(Notom od 22
marta 1938. Ministarstvo spoljnih poslova Velike Britanije potvrdilo je prijem
note opunomoćenog predstavnika SSSR Ministarstvu spoljnih poslova Velike
Britanije od 17 marta 1938. god., uz koju je bio priložen tekst izjave narodnog
komesara spoljnih poslova SSSR predstavnicima štampe. U izjavi se kaže:
"Stupivši u
Društvo naroda u cilju organizovane saradnje s drugim miroljubivim državama,
sovjetska vlada nije propustila ni jedam pogodan slučaj za preporuku
najefikasnijih garantija mira, kakve je ona videla u organizaciji sistema
kolektivne bezbednosti u okviru Društva naroda, kao i regionalne paktove o
uzajamnoj pomoći protiv agresora. Sovjetska vlada je praktički stupila na taj
put, pošto je takav pakt zaključila s Francuskom i Čehoslovačkom, pakt koji,
kad ne postoji agresija, ne ugrožava nijednu zemlju.
Kardogan |
Kršenje međunarodnih
obaveza koje proističu iz Pakta Društva naroda i iz Pariskog ugovora
Brijan—Kelog, a koje se događalo u toku poslednje četiri godine, napadi jednih
država na druge, davali su povoda sovjetskoj vladi da pokaže ne samo svoj
negativan stav prema tim međunarodnim prestupima, već i svoju spremnost da uzme
aktivnog učešća u svim merama usmerenim ka organizovanju zajedničkog otpora
agrosoru, ne obazirući se čak ni na neizbežio pogoršanje svojih odnosa s
agresorom. Sovjetska vlada je pri toms upozoravala da će međunarodna pasivnost
i nekažnjavanje agresije u jednom slučaju, fatalno popući za sobom ponavljanje
i povećavanje takvih slučajeva. Događaji međunarodpog života, na žalost, potvrđuju
pravilnost tih upozoravanja. Ona su ponovo dobila potvrdu u vojnoj invaziji u
Austriju i nasilmom oduzimanju austriskom narodu njegove političke, ekonomske i
kulturne nezavisnosti.
Iskoristio sam zgodnu priliku i rekao da je baš aristokratija uvek na najsramniji način crnila našu državu i da njihov poslanik u Berlinu dobija sva obaveštenja, nepovoljna po nas, baš iz tih izvora. Kadogan se uz osmeh složio sa mnom. (Kadogan je pravi aristokrata, drži se skromno, ali zna šta vredi. Nevil Henderson je uticajni snob, a naš g. Njutn — mali snob.)
Dok su se ranije
slučajevi agresije dešavali na kontinentima manje ili više udaljenim od Evrope,
ilina periferiji Evrope, gde su pored interesa žrtve agresije bili dotaknuti
interesi samo nekoliko najbližih zemalja, ovoga puta je nasilje izvršeno u
centru Evrope, stvorivši nesumnjivu opasnost ne samo za 11 zemalja koje se
otsad graniče s agresorom već i za sve evropske države, i ne samo za evropske. Zasad
je stvorena opasnost za teritorijalnu neprikosnovenost i, u svakom slučaju,
političku, ekonomsku i kulturnu nezavisnost malih naroda, čije će neizbežno
porobljavanje, međutim, stvoriti preduslove za pritisak i čak za napad na
velike države.
G. profesor Haushofer |
Na prvom mestu
je ugrožena Čehoslovačka, a zatim, zbog zaraznosti agresije, opasnost preti da
se raširi u nove međunarodne sukobe i već se pokazuje u nemirnom stanju koje je
stvoreno na poljsko-litvanskoj granici.
Sadašnja međunarodna
situacija postavlja pred sve miroljubive države, a naročito pred velike države,
pitanje o njihovoj odgovornosti za dalju sudbinu naroda Evrope, i ne samo
Evrope. Sovjetska vlada je svesna svog udela u toj odgovornosti, ona je takođe
svesna obaveza koje proizilaze za nju iz statuta Društva naroda, iz pakta
Brijan—Kelog i iz ugovora o uzajamnoj pomoći koje je zaključila s Francuskom i Čehoslovačkom,
i ja mogu u njeno ime da izjavim da je ona sa svoje strane kao i ranije spremna
da učestvuje u zajedničkim akcijama o kojima bi bilo odlučeno u dogovoru s njom
i koje bi imale za cilj da spreče dalji razvitak agresije i da otklone pojačanu
opasnost novog svetskog rata. Ona je sporazumna sa drugim državama u Društvu
naroda ili izvan njega odmah pristupi pretresanju praktičnih mera koje
diktiraju okolnosti.
Sutra može već
biti kasno,ali danas još ima vremena, ako sve države, naročito velike, zauzmu čvrst
i nedvosmislen stav ,u pogledu problema kolektivnog spasavanja mira. („Izvestija“,
br. 65/6532) od 18. marta 1938. godine – Prim. red.)
Sudetski Nemci moraju znati da iza njih stoji narod od 75 miliona koji neće trpeti dalje ugnjetavanje sudetskih Nemaca od čeho-slovačke vlade
Mislim da je suština
predloga sovjetske vlade u tome da se odmah preduzmu mere za sprovođenje
pregovora među zainteresovanim vladam u cilju određivanja praktičnih mera
potrebnih za to da se zaustavi dalji razvitak agresije i da se suprotstavi,
ukoliko je to mogućno, sve većoj opasnosti rata.
3. Vlada
njegovog veličanstva toplo bi pozdravila sazivanje međunarodne konferencije na
koju bi, kako bi se moglo očekivati, sve evropske države pristale da pošalju
spoje predstavnike ,i na kojoj bi, prema tome, bilo mogućno na prijateljski način
pretresti i, možda, konačno regulisati takva pitanja koja bi, kako se misli,
mogla najviše da predstavljaju opasnost za mir. Mođutim, pri postojećim
okolnostima takva konferencija, kako izgleda, ne bi se mogla organizovati. Konferencija
na kojoj bi učestvovale samo neke od evropskih država i koja bi imala za cilj
ne toliko obezbeđenje regulisanja nerešenih problema, koliko prihvatanje usklađenih
akcija protiv agresije ne mora, po mišljenju vlade njegovog veličanstva,
povoljno uticati na perspektive evropskog mira.
4. Pri takvim
okolnostima, budući iskreno zahvalan sovjetskoj vladi što mi je saopštila svoje
gledište u pogledu najboljeg načina da se obezbedi očuvanje mira, ja žalim što
se vlada njegovog veličanstva ne može u celosti saglasiti s predlozima koje je
M. Litvinov uneo u svoju izjavu o kojoj je reč. Gledišta vlade njegovog veličanstva
naknadno se pretresaju u parlamentu i Vi možete videti iz odgovarajućih izjava
ministara njegovog veličanstva da, iako mogu postojati različita gledišta na
metode kojih se treba pridržavati, ipak vlada njegovog veličanstva, u istoj
meri kao i sovjetska vlada, nastoji da se pronađu efikasna sredstva za učvršćenje
stvari mira.
Čast mi je s
velikim poštovanjem biti pokoran sluga Vaše Ekselencije
za državnog
sekretara
Potpis: K. U.
BAKSTER
PISMO SAVETNIKA MINISTARSTVA SPOLJNIH POSLOVA NEMAČKE ALTENBURGA POSLANIKU U PRAGU AJZENLORU S PRILOŽENIM PROTOKOLOM SAVETOVANJA PO SUDETSKO-NEMAČKOM PITANJU POD PREDSEDNIŠTVOM RIBENTROPA
Berlin, 29. marta 1938. god.
Izvanrednom
poslaniku i opunomoćenom ministru g. Ajzenloru (lično)
Prag (kurirom)
Referent:
savetnik poslanstva Altenburg
I Polit.
Odeljenju 215 pov.
Poverljivo
Hitno
U prilogu Vam se
šalje radi strogo poverljivog i ličnog upoznavanja protokol savetovanja koje je
danas održano u Ministarstvu spoljnih poslova po sudetsko-nemačkim pitanjima.
Saglasno odlukama koje su prihvaćene na savetovanju molim Vas da kao i do sada
po mogućnosti održavate tesni kontakt sa sudetsko-nemačkom partijom i da se,
kao što je bilo ugovoreno, starate, iako nezvanično, da joj se u predstojećim
pregovorima s čehoslovaćkom vladom, ako se ukaže potreba, pruži podrška u
razgovorima s čehoslovačkim državnicima.
PROTOKOL
(Dokument iz
arhive Ministarstva spoljnih posloca Nemačke, protokol s prilogom I) objavljen
je u američkom izdanju materijala Nirnberškog procesa "Nazi conspiracy and
aggression", primedba prevodioca)
savetovanja, održanog
u 12 časova dana 29-og marta 1938 god. u Ministarstvu spoljnih poslova, po
sudetsko-nemačkom pitanju
Na savetovanju
su učestvovala lica navedena u priloženom spisku.
G. rajhsministar
je u pozdravnom govoru podvukao potrebu da se ovo savetovanje sačuva u strogoj
tajni; zatim, pošto se pozvao na uputstva koja je firer juče lično dao Konradu
Henlajnu, izjavio je da pre spega postoje dva pitanja koja su od izvanredne važnosti
za rukovođenje politikom sudetsko-nemačke partije:
1.Sudetski Nemci
moraju znati da iza njih stoji narod od 75 miliona koji neće trpeti dalje
ugnjetavanje sudetskih Nemaca od čeho-slovačke vlade.
2.Stvar je
sudetsko-nemačke partije da čehoslovačkoj vladi postavi takve zahteve čije
ispunjenje ona smatra potrebnim za postizanje željenih privilegija.
G. rajhsministar
je tome dodao da nije zadatak vlade Rajha da za Konrada Henlajna, koji je
priznati vođ sudetskih Nemaca, što je firer ponovo potvrdio, izradi zahteve
koje treba postaviti čehoslovačkoj vladi. Trebalo bi postaviti program-maksimum
koji bi kao krajnji cilj garantovao sudetskim Nemcima potpunu slobodu.
Samo po sebi se razume da se radi samo o želji, čije se ispunjenje sprečava i na čije će se ostvarenje još vratiti; međutim, Beneš mora imati mogućnost da podnese predloge koji će, menjajući karakter čehoslovačke države, sprečiti njenu propast. Ako Nemačka tu propast bude želela, predsednik vlade, govoreći sasvim iskreno, ne vidi na koji bi se način ona mogla u tome sprečiti, ali on ne misli da u Berlinu to žele...
Opasno bi bilo
pre vremena se zadovoljiti obećanjima čohoslovačke vlade, što bi, s jedne
strane u pogledu inostranstva moglo da stvori utisak kao da je nađeno rešenje,
a s druge strane, sudetski Nemci bi bili zadovoljeni samo delimično. Predostrožnost
je umesna pre svega zato što se, polazeći od dosadšnjeg iskustva, ne sme
verovati uveravanjima Beneša i Hodže. Krajnji je cilj predstojećih pregovora sudetsko-nemačke
partije s čehoslovačkom vladom da se izbegne ulazak u vladu povećavajući obim
postavljenih zahteva i postepeno ih konkretizujući. Prilikom pregovora treba
jasno podvući da je jedini partner za pregovore s čehoslovačkom vladom
sudetsko-nemačka partija a ne vlada Rajha. Vlada Rajha sa svoje strane treba da
se odreče istupanja u ulozi pretstavnika ili zaštitnika sudetsko-nemačkih
zahteva pred praškom vladom ili pred Londonom i Parizom. Pretpostavlja se da se
samo po sebi razume da sudetski Nemci treba da se prilikom gorepomenutih
pregovora s čehoslovačkom vladom potpuno potčinjavaju Konradu Henlajnu, da sačuvaju
mir i disciplinu i da izbegavaju neopreznosti. U vezi s tim Konrad Henlajn je
već dao zadovoljavajuće garantije.
Posle tih
principijelnih uputstava g. rajhsministra pretreseni su i u načelu odobreni
zahtevi koji su u prilogu navedeni, a koje sudetsko-nemačka partija treba da
postavi čehoslovačkoj vladi.
Radi daljeg
zajedničkog rada Konradu Henlajnu je dato uputstvo da po mogućnosti održava
najtešnji kontakt s g. rajhsministrom i s rukovodiocem Centralnog biroa
folksdojče, (Volksdeutsche Mittelstelle), kao i s nemačkim poslanikom u Pragu,
koji je tamo pretstavnik g. rajhsministra. Zadatak nemačkog poslanika u Pragu
sastojaće se u tome da podržava, ne zvanično, već u privatnim razgovorima s čehoslovačkim
državnicima, zahteve sudetsko-nemačke partije,
dokazujući
njihovu opravdanost, a da ne utiče neposredno na razmer zahteva partije.
Na kraju je
pretresano pitanje o celishodnosti saradnje sudetsko-nemačke partije s ostalim
nacionalnim manjinama u Čehoslovačkoj, a naročito sa Slovacima. G.
rajhsministar je odlučio da je partiji potrebno dati slobodu da stupa u kontakt
s drugim nacionalnim grupama čije bi se paralelne akcije mogle pokazati celishodnim.
Berlin, 29 marta 1938 god.
I PRILOG
uz protokol
savetovanja kod Ribentropa od 29 marta 1938 god.
I. Hitni
zahtevi:
Cilj: Umirenje
sudetskih Nemaca.
1. Opštinski
izbori, politički izbori,
izbori u društvenim
uetanovama (da se raspoloženje masa okrene u pravcu pozitivne delatnosti).
2. Široka
amnestija.
3. Vladina
odluka:
"Pripadnost
sudetsko-nemačkoj partiji ne sme biti, povod za proganjanje i
socijalno-ekonomski pritisak."
"Mora biti
nadoknađena šteta, naneta u svoje vreme zbog članstva u DNSAP i DNP."
II. Zahtevi koji
moraju biti ispunjeni pre nego što sudetsko-nemačka partija počne konkretne
pregovore s vladom:
1.Vraćanje državnih
činovnika nemačke narodnosti iz čeških oblasti i Slovačke u područja s nemačkim
stanovništvom.
2.Državnu službu
u područjima s nemačkim stanovništvom vršiće ubuduće Nemci.
Nova
postavljanja u nadleštvima i zvaničnim ustanovama u oblastima s mešanim
stanovništvom i u centralnim ustanovama vršiće se isključivo iz redova Nemaca
sve dotle dok se ne postigne srazmera koja bi odgovarala nacionalnom sastavu
stanovništva.
3.Ukidanje
sistema državne policije i predaja lokalne policiske vlasti u nadležnost
samoupravnih organa (opštinama).
III . Zahtevi
koji moraju biti zadovoljeni u toku pregovora sudetsko-nemačke partije s
vladom:
1"Zakoni o
zaštiti naroda", koje je već podnela sudetsko-nemačka partija.
2.Revizija onih
delova zakona o zaštiti države koji su od samog početka bili upereni protiv
sudetskih Nemaca.
3.Potpuno
uspostavljanje opštinske samouprave.
4.Nemački jezik
— ravnopravni državni jezik.
5.Rešenje
pitanja buduće spoljne politike.
II PRILOG
uz protokol
savetovanja kod Ribentropa od 29 marta 1938 god.
SPISAK LICA
koja su
prisustvovala savetovanjima po
sudetsko-nemačkim pitanjima u utorak, 29 marta 1938 godine u 12 časova.
Prisutni:
(MINISTARSTVO
SPOLJNIH POSLOVA:)
G. rajhsministar
fon Ribentrop, g. državni sekretar fon Makenzen, g. ministerijal-direktor
Vajczeker, g. poslanik Ajzenlor — Prag, g. poslanik Štive, g. savetnik
poslanstva s pravom referisanja fon Tvardovski, g. savetnik poslanstva Altenburg, g. savetnik
poslanstva Kort.
(CENTALNI BIRO
"FOLKSDOJČE"):
Obergrupenfirer
SS Lorenc, g. profesor Haushofer.
(SUDETSKO-NEMAČKA
PARTIJA):
G.g. Konrad
Henlajn, Karl Herman Frank, dr. Kincel. dr. Krajsl.
PISMO ČEHOSLOVAČKOG POSLANIKA U LONDONU MASARIKA MINISTRU SPOLjNIH POSLOVA ČEHOSLOVAČKE KROFTI
Ministarstvo
spoljnih poslova
Poverljivo
Kabinet Br. 1506
od 5. IV. 1938 god.
Prevod: Čehoslovački
poslanik
9 Grosvenor
Plejs S.W. I
London, 5 aprila 1938 god.
Gospodine
ministre!
Malopre sam imao
duži razgovor s Kadoganom. Ja sam ga obavestio što je mogućno detaljnije i tačnije
o situaciji koju sam zatekao u vreme svog sedmodnevnog boravka u Pragu. On je
pokazao najživlje interesovanje za sve detalje i videlo se da naše stvari neobično
interesuju Ministarstvo spoljnih poslova. Naročito sam podvukao da je došao čas
kada je zaista neophodno potrebno, da engleska vlada uvidi da smo od tobožnjih
ugnjetača, kakvima su nas ovde smatrali, postali ugnjeteni, da je protiv nas
podivljala Nemačka i da je čvrsta disciplina koju pokazuje naš narod dostojna
divljenja. Mi imamo ne samo 3,5 miliona Nemaca, već i 10 miliona Čeha i
Slovaka, za koje u većini slučajeva divlji furor teutonicus i činjenica što su
prinuđeni da o njemu vode računa pretstavljaju uvredu i poniženje. Skrenuo sam
mu pažnju na provokatorsko ponašanje pristalica Henlajna i na zaista divno
strpljenje Ministarstva unutrašnjih poslova i vlade. Izgleda da su moje izjave
učinile utisak na Kadogana.
U razgovoru
Kadogan je izložio zvanično gledište po sledećim tačkama:
1.Vlada i
Ministarstvo spoljnih poslova smatraju da je vreme da otpočnemo pregovore s
Henlajnom, a ne samo s članovima njegove partije. Odgovorio sam da d-r Hodža
priprema razgovor s Henlajnom.
2.Molio me je da
ih obaveštavamo preko Njutna i preko mene o svemu što se događa i što se
priprema, i složio se s tim da se ne sme prenagliti, jer se radi o stvari od
prvostepene važnosti.
3.U Francuskoj
nema vlade, a Pol Bonkur nije takav ministar spoljnih poslova koji bi u tako ozbiljnom
trenutku mogao biti dostojan partner u pregovorima o evropskoj krizi.
4.Veliko
nepoverenje prema Rusiji i sumnju u to da ona može efikasno intervenisati van
svojih granica. Međutim, to ne znači da se s Rusijom ne može operisati u političke
svrhe: naprotiv, u interesu je Čehoslovačke da Nemcima ukaže na opasnost od
ruske intervencije, jer se Nemačka, i pored svih uveravanja, boji Rusije.
5.Kadogan je obećao
da će u Berlinu oni raditi u interesu izmirenja, napominjući da ne treba
prekidati pregovore, jer u protivnom ne bi bili postignuti uspesi od velikog
značaja.
6.On raspolaže
prilično detaljnim podacima o tome da pretstavnici teške industrije u nemačkim
oblastima nipošto ne žele da ta industrija bude prisajedinjena Nemačkoj, da se
austriska, tj. u znatnoj meri i naša, aristokratija nalazi sada u situaciji sličnoj
onoj u kojoj se nalaze Jevreji, i da je ona pozitivno raspoložena prema našoj
državi.
Iskoristio sam
zgodnu priliku i rekao da je baš aristokratija uvek na najsramniji način crnila
našu državu i da njihov poslanik u Berlinu dobija sva obaveštenja, nepovoljna
po nas, baš iz tih izvora. Kadogan se uz osmeh složio sa mnom. (Kadogan je
pravi aristokrata, drži se skromno, ali zna šta vredi. Nevil Henderson je
uticajni snob, a naš g. Njutn — mali
snob.)
Kadogan me je
uveravao da ima najbolje namere i u Halifaksovo ime je sasvim određeno izjavio
da će oni, ako nam u pojedinim slučajevima bude potrebma njihova pomoć, ma da
on ne može da daje nikakva čvrsta obećanja, učiniti sve što je u granicama njihove
mogućnosti.
Ostajem s
dubokim poštovanjem
Potpis: JAN
MASARIK
G. d-ru Kimilu
Krofti,
ministru spoljnih poslova
ministru spoljnih poslova
P r a g
ČEMBERLENOV GOVOR NA SAVETOVANJU BRITANSKIH I FRANCUSKIH MINISTARA ODGOVOR G. ČEMBERLENA G. DALADJEU
28. aprila 1938
"Predsednik
vlade moli g. Daladjea da veruje da je s potrebnom pažnjom saslušao referat
predsednika Ministarskog saveta Francuske. Uzavri mu krv kad vidi kako Nemačka
proširuje svoje gospodstvo u Evropi i ostvaruje neprekidne uspehe. Ali treba
shvatiti o kakvim se interesima ovde radi. Ako se ima u vidu da se radi o špekulaciji,
onda se tu ne špekuliše novcem, već ljudima. Toga je, bez sumnje, svestan g.
Daladje, isto kao i Nevil Čemberlen. Nemogućno je predvideti sve strahote koje
bi snašle Francusku i Englesku ako bi došlo do sukoba, a nije sigurno da bi ove
dve zemlje bile dovoljno snažne da nametnu svoju volju Nemačkoj, makar i po
cenu patnji i strahovitih gubitaka. Sa svoje strane predsednik vlade ne misli
da su Francuska i Engleska u ovom trenutku dovoljno jake da to postignu; on se
slaže s onim što je g. Daladje juče rekao o sve većoj odbrambenoj sposobnosti,
i može doći vreme kada će biti mogućno da se otpor daje pod povoljnijim
uslovima. Ali u ovom trenutku britansko javno mnjenje neće pristati da uzme na
sebe takvu odgovornost i bilo bi nerazumno od strane vlade da iziđe iz okvira
onoga što javno mnjenje može da prihvati.
G. Nevil Čemberlen
se takođe pita da li je evropska situacija tako crna kao što to smatra g.
Daladje. On sa svoje strane jako sumnja u to da g. Hitler želi uništenje čehoslovačke
države ili njeno preuređenje; on ne misli da firer hoće anšlus. Upravo zato,
bez sumnje, g. Henlajn, i pored raspoloženja svojih pristalica, nije to ni
spomenuo. Samo po sebi se razume da se radi samo o želji, čije se ispunjenje
sprečava i na čije će se ostvarenje još vratiti; međutim, Beneš mora imati mogućnost
da podnese predloge koji će, menjajući karakter čehoslovačke države, sprečiti
njenu propast. Ako Nemačka tu propast bude želela, predsednik vlade, govoreći
sasvim iskreno, ne vidi na koji bi se način ona mogla u tome sprečiti, ali on
ne misli da u Berlinu to žele...
...Očigledno je
da se ne može potpuno isključivati mogućnost rata, jer može doći u pitanje nešto
što vredi više nego ljudski život, ili materijalne vrednosti; međutim toj mogućnosti
treba pribeći samo kao krajnjem sredstvu, a ne lakomisleno. Predsednik vlade
bio je svedok jednog rata i uverio se kako je teško da ma ko iz njega iziđe snažniji
i srećniji. Zato se samo u slučaju krajnje nužde može tome pribeći. G. Čemberlen
izjavljuje da je njegov stav prema svakoj pomisli na preventivni rat bezuslovno
neprijateljski."
(U idućem
nastavku: IZVEŠTAJ POLJSKOG AMBASADORA U PARIZU LUKASEVIĆA O RAZGOVORU S
FRANCUSKIM MINISTROM SPOLJNIH POSLOVA BONEOM)
Нема коментара:
Постави коментар