Od pitanja prava manjinja do rasparčavanja Čehoslovačke
Svedok on-line u
više nastavaka obelodanjuje dokumenta i materijala iz arhiva Ministarstva
spoljnih poslova Nemačke (1937.-1938.) uoči Drugog svetskog rata...
x x x x x
Kad sve velike sila
naglas viču - mir, svi ostali toga časa moraju postati, bar, oprezni! "Svedok"
on-line dokopavši se dela dokumenata i materijala iz Arhiva Ministasrtva
spoljnih poslova Nemačke iz perioda 1937.-1939. godine, prepiske najviših državnika
Evrope toga doba (oko kojih su se, svojevremeno, "svađali"
Amerikanci, Rusi, Englezi, Francuzi, "basirali" Italijani oko
"obrade" tih papira, u nekoliko narednih brova prezentiraće vam činjenice
- kako je stvarno (i zašto) počeo II svetski rat i da li je mogao da se izbegne?!
Istovremeno, gro ovih materijala posvećen je sukobu Nemačke i Čehoslovačke i
kako je to Evropa, zarad mira u Evropi, savetovala Čehoslovačkoj da se mirno
odrekne velikog dela svoje teritorije (gde je većinsko stanovništvo bilo - nemačkog
porekla) i kako je Čehoslovačka ostala bez tog dela teritorije zemlje. Uverićete
se, verujemo, i u "iskrene" namere Evrope da brani međunarodni
poredak...
Podseti li vas
to na nešto što se sad ovde, na ovim prostorima događa, svaka sličnost je -
(ne)namerna!?
x x x x x
IZVEŠTAJ
POLJSKOG AMBASADORA U PARIZU LUKAŠEVIĆA O RAZGOVORU S FRANCUSKIM MINISTROM
SPOLJNIH POSLOVA BONEOM
AMBASADA POLjSKE
REPUBLIKE U PARIZU Br.
1/G/18
Kopija
O razgovoru s g.
ministrom
Boneom
POLITIČKI IZVEŠTAJ
BR. XVII/2
S t r o g o
poverljivo
Pariz, 27 maja
1938 god.
G ministru
spoljnih poslova.
Varšava
Danas sam u 11 časova
i 45 minuta posetio ministra Bonea, prema instrukciji g. ministra od 24 mija o.
g. br. 8, Berlin.
Želeći da budem što
tačniji, pročitio sam skoro doslovno ministru Boneu sadržaj instrukcija koju
sam dobio od g. ministra. Ministar Bone pribeležio je celo moje saopštenje,
smatrajući ga kao izjavu od velike važnosti.
Pošto je dvaput
pročitao moje saopštenje, Ministar Bone, kao i prilikom prvog razgovora, nije
odmah pristupio njegovu pretresanju, već je počeo s opštim primedbama. Saopštio
mi je da je razgovarao s generalom Gamlenom o našem strategiskom položaju u slučaju
da Nemci zauzmu Čehoslovačku, i da francuski štab smatra da bismo takvom
sutuacijom bili vrlo opasno ugroženi u vojnom pogledu. Bone namerava da o tome
nastavi svoje razgovore s pretstavnicima francuske vojske kako bi temeljno proučio
argumente generalštaba. On, međutim, moli da na to već sada skrenem pažnju
svojoj vladi. Zatim je Bone izrazio uverenje da, iako je nemačko-češki sukob
izazvalo pitanje nemačke manjine, ipak, analizirajući taj sukob, treba gledati
dalje od manjinskog problema i shvatiti da se ovde radi o očuvanju mira i
obuzdavanju opasne nemačke ekspanzije u Srednjoj Evropi. „Postoji mnogo problema
nacionalnih manjina, — rekao je moj sabesednik. — Danas se bavimo jednima,
sutra ćemo se baviti drugima." To je, kako ja pretpostavljam, bila
indirektna, dobronamerna aluzija na naše probleme nacionalnih manjina.
Zatim, prelazeći
na pretresanje moje izjave, ministar Bone je rekao da francuska vlada u vezi s
problemom Čehoslovačke ne traži od Poljske ništa, ali bi želela da računa na našu
saradnju u stvari očuvanja mira, kao i u suprotstavljanju nemačkoj ekspanziji. Ako
poljska vlada smatra da joj je nemogućno da Berlinu podnese deklaraciju, sličnu
izjavi engleske vlade, ona bi mogla da objavi takvu deklaraciju koja ne bi sadržavala
nikakvu novu obavezu, ali u kojoj bi bilo proklamovano da poljska vlada smatra
neophodnim preduzimanje svih mera za očuvanje mira, da izvesni događaji mogu
dovesti do opšteg sukoba i da, najzad, u takvoj situaciji Poljska neće ostati
po strani i još ne zna kojoj bi od zaraćenih strana ona morala da priđe. Bone
moli g. ministra da prouči pitanje da još postoji mogućnost da mi objavimo
takvu ili sličnu deklaraciju i da mu na to odgovorimo.
Zatim je
ministar Bone, očigledno naglašujući taj problem, počeo opširno da govori o
odnosima sa Sovjetskom Rusijom u danoj situaciji i u izvesnoj odvojenosti od
nje. Francusko-sovjetski pakt je veoma "uslovan" i francuska vlada ni
najmanje ne teži da se na njega oslanja. On će igrati ulogu i imati značaja
samo u vezi s tim kako će Francuska reagirati na kolebanja Poljske. Ministar
Bone lično nije pristalica saradnje s komunizmom. Francuska vlada bi htela da
se potpuno osloni na Poljsku i da sarađuje s njom. Ona želi da učvrsti,
precizira i proširi naše savezničke odnose. Ministar Bone bio bi naročito
zadovoljan kada bi, pošto se razjasni pitanje saradnje s Poljskom, mogao da
izjavi Sovjetima da Francuskoj nije potrebna njihova pomoć.
Ne treba, međutim,
zaboravljati pozitivne strane francusko-sovjetskog pakta. U slučaju rata s Nemačkom
pakt će služiti kao osnov po kome će se moći zahtevati da Moskva pruža takvu
pomoć u materijalu i sirovinama kakva bude potrebna. U izvesnoj situaciji
Poljska može da se koristi paktom.
Pod današnjim
uslovima može se tvrditi da francusko-sovjetski ugovor neće biti potreban i neće
igrati značajnu ulogu ako francusko-poljski savez u potpunosti stupi u dejstvo.
Pošto je tako
osvetlio probleme Sovjetske Rusije, ministar Bone je prešao na pitanje naše
manjine u Čehoslovačkoj. Pri tome je pokazao ne samo uznemirenost, već i
izvesnu razdraženost. Potrudiću se da ono o čemu je govorio iznesem u sledećim
redovima:
![]() |
Adolf
Hitler u Parizu 1933. |
Pitanje poljske
manjine u Čehoslovačkoj nije jednako s pitanjem nemačke manjine, kako s gledišta
broja stanovništva koje dolazi u obzir u oba slučaja, tako i usled toga što je
u pitanju poljske manjine zainteresovana država koja je s Francuskom vezana
savezom. Osim toga, ta se manjina nalazi na teritoriji države koja je u
prijateljstvu s Francuskom. Sa sigurnošću se može reći da će Čehoslovačka posle
rešenja pitanja nemačke manjine morati da pristupi rešenju pitanja poljske i
drugih manjina.
Međutim, po mišljenju
g. ministra, bilo bi krajnje ne prijatno i neshvatljivo ako bi poljski zahtevi
po pitanju manjine stvorili takvu situaciju koja bi dovela do novog zaoštravanja
situacije, što se može očekivati u momentu rešavanja pitanja Sudeta. Francuska
vlada pridaje veliki značaj pitanju poljske manjine. To, međutim, za poljsku
vladu ne sme biti polazna tačka za akcije koje bi mogle da dovedu do još većih
komplikacija i da ometu poljsku vladu da se pozitivno odnosi prema
francusko-engleskim naporima, usmerenim ka mirnom rešenju sukoba koji bi mogao
da iskrsne između Nemačke i Čehoslovačke. Krajnje je neprijatno i opasno već
samo to što g. ministar ne samo odbija da u Berlinu učini demarš, za koji je
francuska vlada toliko zainteresovana, i da precizira stav Poljske u slučaju
francusko-nemačkog sukoba, već pored toga postavlja nove zahteve i to u tako oštroj
formi, da to nosi u sebi nove teškoće i nove opasnosti.
Videći da
ministar Bone, ili ne poznaje pitanje, ili je pak rđavo razumeo moju izjavu
koju sam dao u ime g. ministra, ili je želeo da je rđavo razume, što je manje
verovatno, prekinuo sam ga u zaključcima, tvrdeći da se u danom slučaju s naše
strane ne postavlja nijedan novi zahtev.
Ministar Bone je odgovorio da je možda pretpostavka o prisajedinjenju cele Čehoslovačke Nemačkoj samo hipoteza, dok, međutim, Geringov plan o podeli Čehoslovačke između Nemačke i Mađarske i ustupanju Tešinske Šlezije Poljskoj nije nikakva tajna. Realizacija toga plana značila bi isto što i aneksija cele Čehoslovačke, a aneksija teritorije na kojoj živi nemačka manjina znatno bi pogoršala položaj Poljske u vojnom pogledu
Pitanje o našoj
manjini u Čehoslovačkoj postoji odavno i za sve to vreme praška vlada nije za
njegovo rešenje učinila ništa osim obećanja. Nikakve rezultate nisu dali ni
dugogodišnja naklonost i uticaj francuske vlade. Mi ni u kom slučaju ne smemo, čak
ni za trenutak, dozvoliti da se problem poljske manjine rešava posle rešenja
pitanja sudetskih Nemaca. Taj problem mora biti rešen istovremeno i potpuno
analogno s rešenjem pitanja Nemaca. Broj stanovnika tu ne igra nikakvu ulogu i
nema nikakva značaja.
Uostalom, ako se
ne varam, čehoslovački poslanik u Varšavi izjavio je g. ministru pre jedno dve
nedelje da nam češka vlada priznaje pravo na princip najpovoljnijeg rešenja u
pogledu poljske nacionalne manjine, tj. unapred pristaje da se poljskoj manjini
dadu ona ista prava koja budu priznata nemačkoj manjini.
Pitanje poljske manjine u Čehoslovačkoj nije jednako s pitanjem nemačke manjine, kako s gledišta broja stanovništva koje dolazi u obzir u oba slučaja, tako i usled toga što je u pitanju poljske manjine zainteresovana država koja je s Francuskom vezana savezom. Osim toga, ta se manjina nalazi na teritoriji države koja je u prijateljstvu s Francuskom. Sa sigurnošću se može reći da će Čehoslovačka posle rešenja pitanja nemačke manjine morati da pristupi rešenju pitanja poljske i drugih manjina
Ne razumem zašto
specijalna izjava g. ministra po tom pitanju izaziva takvu uznemirenost i uzbuđenje,
kad ona ima za cilj da obavesti francusku vladu o našem stavu i našem položaju,
kao i o značaju tog problema. Valjda ministar Bone ne misli da bismo mogli i
hteli da čekamo rešenje pitanja naše manjine dotle dok ne bude, kao što se
nadam, uspešno rešen problem sudetskih Nemaca. S rešenjem problema sudetskih
Nemaca doći će kraj i onoj napetosti u kojoj živimo, uticaj državne uprave u
Pragu biće isti kao što je bio i pre sukoba, a Čehoslovačka će se vratiti
svojoj ranijoj politici neispunjavanja obećanja. To bi bilo suviše naivno, i
poljsko javno mnjenje neće shvatiti takvu politiku i neće se s njom pomiriti.
Mislim da će
ministar Bone, ako ovom pitanju posveti pažnju i detaljno ga prouči, razumeti
da je stav koji mi zauzimamo ispravan i neophodan.
Posle mog
gorenavedenog odgovora ministar Bone je znatno ublažio ton razgovora, a donekle
je promenio i svoj stav prema problemu i nije se više vraćao tezi zasebnog rešenja
pitanja naše manjine, trudeći se dalje da objasni kako tome pitanju ne treba da
pridajemo veliku političku važnost, da će ono biti najzad rešeno i da će
francuska vlada voditi računa o njegovu rešenju.
Iznoseći svoje
argumente, Bone je rekao da bi želeo da se mi konkretno izjasnimo kakva prava
tražimo za našu manjinu. Odgovorio sam mu da mi, izbegavajući suvišne
komplikacije i uzimajući u obzir da je naša manjina brojno manje značajna u
poređenju s drugim manjinama, u stvari, tražimo samo da se s našom manjinom
postupa kao s manjinom koja ima ista prava kao i brojno veće manjine. Pošto sam
na taj način opovrgnuo argumente ministra Bonea po pitanju manjine, izjavio sam
da ću Vas o svim njegovim primedbama i pitanjima obavestiti i čekati dalje
instrukcije. Sada bih hteo, rekao sam Boneu, da kažem svoje lično mišljenje u
pogledu nekih svojih zapažanja.
S rešenjem problema sudetskih Nemaca doći će kraj i onoj napetosti u kojoj živimo, uticaj državne uprave u Pragu biće isti kao što je bio i pre sukoba, a Čehoslovačka će se vratiti svojoj ranijoj politici neispunjavanja obećanja. To bi bilo suviše naivno, i poljsko javno mnjenje neće shvatiti takvu politiku i neće se s njom pomiriti
Što se tiče mišljenja
generala Gamlena da će naš strategiski položaj biti znatno pogoršan ako Nemačka
zauzme celu Čehoslovačku, i pored toga što nisam vojnik, mislim da je on
potpuno u pravu. Samo ja ne razumem zašto se tome posvećuje tolika pažnja, jer,
po mome mišljenju, ta je pretpostavka čisto teoriska i sasvim isključena. Ja ne
znam da li Hitler želi autonomiju sudetskih Nemaca ili aneksiju teritorije na
kojoj oni žive. Nikada, međutim, nisam čuo da on želi prisajedinjenje cele Čehoslovačke.
Zato smatram da su raspravljanja o situaciji, koju je general Gamlen verovatno
pravilno ocenio, bespredmetna. Što se pak tiče našeg eventualnog demarša u
Berlipu u cilju ublaženja situacije, o kome je govorio ministar Bone, smatram
da smo u svoje vreme već preduzeli upravo ono što je on tražio. Mi to nismo učinili
u formi demarša u Berlinu, već u vezi s telegramom u listu „Ivning
standard",kada smo u svom demantiju preko štampe izjavili da u slučaju velikih
komplikacija zadržimo sebi pravo da donosimo odluke. Podvukao sam tu činjenicu
treba smatrati kao naš znatan doprinos naporima za očuvanje mira.
Najzad sam dodao
da moram napomenuti, kako bi se izbegli nesporazumi i nejasnosti, da je u
pregovorima generala Gamlena s maršalom Riđ-Smiglijem general Gamlen pokrenuo
pitanje o eventualnoj materijalnoj pomoći i pomoći u sirovinama od Sovjetske
Rusije, dok je, međutim, maršal Riđ-Smigli odlučno odbio bilo kakve pregovore
ili diskusiju po toj temi. Zato nije mogućno pozivati se na pregovore naših
vojnih krugova. Po pitanju Sovjetske Rusije
nisam rekao ni reči, imajući u vidu da se sadržaj instrukcija g. ministra
svodio na to da se ova tema pretresa, i shvatajući da u današnjoj situaciji to
pitanje nije umesno. Na ove moje kratke primedbe ministar Bone je odgovorio da
je možda pretpostavka o prisajedinjenju cele Čehoslovačke Nemačkoj samo
hipoteza, dok, međutim, Geringov plan o podeli Čehoslovačke između Nemačke i Mađarske
i ustupanju Tešinske Šlezije Poljskoj nije nikakva tajna. Realizacija toga
plana značila bi isto što i aneksija cele Čehoslovačke, a aneksija teritorije
na kojoj živi nemačka manjina znatno bi pogoršala položaj Poljske u vojnom
pogledu.
Odgovorio sam da
je, po mome mišljenju, apsolutno nerazumna pretpostavka da bi u XX veku, posle
velikog rata, čiji je rezultat bio triumf nacionalnog načela, ma koja država, čak
i jača od Nemačke, mogla da prisajedini teritorije koje naseljavaju drugi
narodi protiv njihove volje. Izneo sam pretpostavku da će Česi, ako su odlučno
rešeni da se bore za sudetske krajeve, braniti Prag do poslednje kapi krvi. Složio
sam se da je tačno mišljenje da će se, u slučaju ako se sadašnji sukob završi
prisajedinjenjem Sudetske oblasti Nemačkoj, strategijski položaj Čehoslovačke
pogoršati. Koristeći moju napomenu o pregovorima između maršala Riđ-Smiglija i
generala Gamlena u pogledu eventualne pomoći Sovjetske Rusije, ministar Bone se
vratio na pretresanje pitanja francusko-sovjetskog pakta i rekao sledeće:
Ministar Bone je odgovorio da je možda pretpostavka o prisajedinjenju cele Čehoslovačke Nemačkoj samo hipoteza, dok, međutim, Geringov plan o podeli Čehoslovačke između Nemačke i Mađarske i ustupanju Tešinske Šlezije Poljskoj nije nikakva tajna. Realizacija toga plana značila bi isto što i aneksija cele Čehoslovačke, a aneksija teritorije na kojoj živi nemačka manjina znatno bi pogoršala položaj Poljske u vojnom po gledu
Ako između
Poljske i Nemačke dođe do sukoba, onda francusko-sovjetski pakt može za Poljsku
da odigra pozitivnu ulogu, prvo, otklanjanjem eventualne borbe na dva fronta, i
drugo, stvaranjem mogućnosti za dobijanje materijalne pomoći i pomoći u
sirovinama. Mišljenje da je između Nemačke i Poljske sukob mogućan ne podleže
nikakvoj sumnji. Još je Štrezeman u ličnim razgovorima s ministrom Boneom odlučno
tvrdio da Nemačka neće nikad pristati na današnju granicu s Poljskom. Teško je
pretpostaviti da se ovo gledište Nemačke iz osnova promenilo posle dolaska
nacional-socijalista na vlast. U vezi s tim poboljšanje odnosa s Rusijom bez
sumnje je korisno za Poljsku.
Zatim je
ministar Bone ponovo pokrenuo pitanje manjine, podvlačeći da mi ne smemo
praviti suviše dalekosežne zaključke u pogledu tako važnog problema kao što je
očuvanje mira u Evropi. Po njegovu mišljenju,
mi treba da povedemo računa o javnom mnjenju Francuske. Demanti koji je
objavljen posle telegrama u „Ivning standardu", ostavio je na francusko
javno mnjenje najteži utisak. Francuska javnost preživljuje veliko razočarenje
u vezi sa stavom Poljske i nema sumnje da bi ona bila veoma uzbuđena kada bi
saznala da je Poljska ne samo odbila da učini demarš u Berlinu i precizira svoj
stav u slučaju francusko-nemačkog rata, nego je spremna da još više pogorša
situaciju, postavljajući svoje zahteve u vrlo oštroj formi. Treba biti oprezan.
Bilo bi veoma poželjno da poljska vlada pronađe odgovarajuću formu kao potvrdu
da ona učestvuje u naporima usmerenim mirnom rešenju sukoba, kao i da ih visoko
ceni.
Odgovorio sam
otprilike sledeće:
Čudi nas da je
naš demanti ostavio tako težak utisak na javno mnjenje Francuske,
pretpostavljajući da je on isto tako bio primljen i u Berlinu. Smatramo da naš
demanti treba oceniti kao bitan doprinos stvari očuvanja mira. Raduje me što je
ministar Bone pokrenuo pitanje javnog mnjenja, jer bih hteo da mu skrenem pažnju
na potrebu čuvanja opreznosti u tom pogledu, kao i na potrebu da Ke d'Orsej
povede računa o stavu francuske štampe. Napomenuo sam da su u poljskoj javnosti
još žive one nemile uspomene na nepovoljno držanje celokupne francuske štampe
prema nama u trenutku velikih teškoća koje je Poljska preživljavala za vreme
incidenta s Litvanijom. Sećam se nečuvenog držanja francuske diplomatije
prilikom rešavanja za Poljsku tako važnog životnog problema. U naše se sećanje
duboko urezao utisak da u tom za Poljsku važnom trenutku Francuska ne samo da
nije bila uz nas, već je, naprotiv, zapostavljajući naše interese, bila
zaokupljena pitanjem eventualnog prolaza sovjetske vojske preko tuđih
teritorija u slučaju rata s Nemačkom. U takvim uslovima ma kakvi novi ispadi
francuske štampe bili bi više nego nepoželjni.
Tu je ministar
Bone pokušao da me uveri da je Francuska ipak savetovala Litvaniji da se s nama
pomiri, na što sam ja odgovorio da ne bih želeo počinjati diskusiju o toj temi,
jer bi to bilo suviše teško, a želeo bih da tu stvar zaboravim. Zatim sam u
prijateljskoj formi, ali odlučno, izjavio da je u sadašnjem trenutku naša najvažnija
dužnost da uložimo sve napore usmerene na uzajamno razumevanje interesa i položaja
naših država. Mi se nalazimo na dva različita kraja Evrope i zato možemo imati
različite interese i različita shvatanja, ali mi smo saveznici. Poljska se
nalazi u onom delu Evrope u kome se politika sprovodi bez obzira na naše
interese, a često i protiv njih. Ta politika je jedan od uzroka današnje
situacije i to treba takođe imati na umu.
Mislim da će
francuska vlada pravilno oceniti izjavu g. ministra o našoj spremnosti da
diskutujemo o svim pitanjima današnje situacije.
Na ovu moju
izjavu ministar Bone je reagirao veoma živo i čak, rekao bih, srdačno, izjavivši
da francuska vlada želi da s nama uspostavi najtešnji kontakt, da ona visoko
ceni taj kontakt i da bi on želeo da se sa mnom češće viđa, kako bi imao mogućnosti
da pretrese svaku fazu događaja koji se tako brzo odvijaju. Odgovorio sam da ću
biti uvek spreman da mu se nađem na usluzi i, čim mi se ukaže mogućnost da saopštim
nešto korisno — da na svoju inicijativu izmenjam s njim mišljenje. Time smo
završili razgovor, koji je trajao 1 sat i 15 minuta i koji je, i pored nekih
tugaljivih momenata, imao prijateljski karakter...Ovde treba još da dodam da se
za vreme razgovora ministar Bone setio podrške koju Francuska ima ne samo od
Engleske, već i od Sjedinjenih Američkih Država. Verovatno je mislio na izjavu
pomoćnika državnog sekretara Samnera Velsa, objavljenu u današnjim telegramima,
koju francuska štampa smatra kao dokaz da su simpatije Amerikanaca na strani
Francuske, Engleske i Čehoslovačke.
Potpuno sam
uveren da do sinoć ništa više nije stiglo iz Vašingtona. Ambasador Bjulit mi je
rekao da je ministar Bone u razgovoru s njim izjavio da ne dopušta pomisao da
bi Sjedinjene Države mogle podržati i francuski demarš u Berlinu i da je od
ambasadora Bjulita dobio odgovor da je to zaista tako. Gore izloženo potvrđuje
mišljenje koliko olako ministar Bone tvrdi da pomenuta država stoji na strani
Francuske.
AMBASADOR
POLJSKE REPUBLIKE
(U sledećem nastavku:Izveštaj
nemačkog ambasadora
u Londonu fon Dirksena ministarstvu spoljnih poslova)
u Londonu fon Dirksena ministarstvu spoljnih poslova)
2 коментара:
DA LI NEKO IZ OVOG FENOMENALNOG FEJLTONA MOZE NESTO DA NAUCI I DA ZA sRBIJU IYVUCE POUKU, ILI CE ZABITI GLAVU U PESAK KAO NOJ.
ISTORIJA JE MAJKA SVIH NAUKA
Istorija nas uči da nas ništa ne nauči.
Постави коментар