Engleska i Nemačka bi mogle, ako se dogovore, da podele svet
Piše: Vladan Dinić
Dnevni
"SVEDOK" on-line u više nastavaka obelodanjuje dokumenta i materijala
iz arhiva Ministarstva spoljnih poslova Nemačke (1937.-1938.) uoči Drugog
svetskog rata...
x x x x x
Kad sve velike
sila naglas viču - mir, svi ostali toga časa moraju postati, bar, oprezni! Nedeljnik
"Svedok" dokopavši se dela dokumenata i materijala iz Arhiva
Ministasrtva spoljnih poslova Nemačke iz perioda 1937.-1939. godine, prepiske
najviših državnika Evrope toga doba ( oko kojih su se, svojevremeno, "svađali"
Amerikanci, Rusi, Englezi, Francuzi, "basirali" Italijani oko "obrade"
tih papira, u nekoliko narednih brova prezentiraće vam činjenice - kako je
stvarno ( i zašto) počeo II svetski rat i da li je mogao da se izbegne?! Istovremeno,
gro ovih materijala posvećen je sukobu Nemačke i Čehoslovačke i kako je to
Evropa, zarad mira u Evropi, savetovala Čehoslovačkoj da se mirno odrekne
velikog dela svoje teritorije (gde je većinsko stanovništvo bilo - nemačkog
porekla) i kako je Čehoslovačka ostala bez tog dela teritorije zemlje. Uverićete
se, verujemo, i u "iskrene" namere Evrope da brani međunarodni
poredak... Podseti li vas to na nešto što se sad ovde, na ovim prostorima događa,
svaka sličnost je - (ne)namerna!?
x x x x x
IZVEŠTAJ NEMAČKOG AMBASADORA U LONDONU FON DIRKSENA MINISTARSTVU SPOLjNIH POSLOVA
Poverljivo
POLITIČKI IZVEŠTAJ
London, 10 jula 1938 god.
MSP, Berlin
Dopuna uz izveštaj
A Br. 2589 od 10 juna o. g.
Sadržaj: Današnje
stanje nemačko-engleskih odnosa.
I. U istoriji
nemačko-engleskih odnosa, izgleda, još nije bilo primera da su oni u jednom tako
kratkom periodu bili predmet tako detaljnog pretresanja, skoro bi se moglo reći
— tako poremećeni, kao u toku tri poslednja meseca. Teško iskušenje za političke
odnose bili su anšlus Austrije i čehoslovačka kriza; problem austriskih dugova
izazvao je pretresanje pitanja o privrednim i finansijskim odnosima između obe
zemlje; englesko otkazivanje sporazuma o pasošima ugrozilo je putnički saobraćaj,
a samim tim i normalnu mogućnost zbliženja; vojne i privredne pripreme engleske
vlade za rat, a naročito organizovanje vazdušne odbrane, izazvali su u mašti
stanovništva avet bliskog rata; povodom prisajedinjenja Austrije i "stvari
Nimelera" ponovo su se pojavili već skoro zaboravljeni agitacioni
kompleksi, kao što je jevrejsko i crkveno pitanje. Temelji na kojima su počivali
nemačko-engleski odnosi poljuljali su se; počeli su da im prete udarci spolja:
prvi put posle svršetka svetskog rata dogodilo se da je ne nemačko-francuski,
već nemačko-engleski sukob (razume se uz učešće Francuske, Čehoslovačke itd.)
bio osvetljen zaslepljujućim reflektorima svetske štampe. Taj razvoj događaja,
koji ugrožava mir, nastavio se i pored toga što Nemačka, čak i po mišljenju
njenih neprijatelja, nije izvršila nijedan akt koji bi mogao ugroziti mir, i
pored toga što se u Engleskoj na vlasti nalazi vlada Čemberlen—Halifaks, čija
je prva i najvažnija tačka u programu bila i ostala politika sporazuma s
totalitarnim državama.
Anallza uzroka
koji su izazvali takav razvoj događaja i pronalaženje sredstava koja bi mogla
da otklone ovo preteće stanje postaje, prema tome, najneodložnija potreba.
II. Kao
najbitniji uzroci takvog razvoja događaja koji vode krizi u nemačko-engleskim
odnosima mogli bi se, po mome mišljenju, navesti sledeći:
1) U toku
poslednjih meseci opažala se dosad neviđena, grozničava, izrazito dosledna
delatnost tri osnovne pokretačke snage — jevrejstva, komunističke
internacionale i nacionalističkih grupa u pojedinim zemljama — usmerena na uništenje
Nemačke putem otpočinjanja rata protiv nje od
svetske koalicije pre no što bi uspela da povrati svoj položaj svetske
države; te snage odavno nisu dejstvovale tako dosledno i grozničavo kao
poslednjih meseci. Posle čitavog niza neuspelih pokušaja da se izazove novi
svetski rat, na primer: bombardovanje krstarice "Lajpcig", širenje
senzacionalnih vesti o nemačkim namerama u pogledu Maroka, pokušaji druge
Blumove vlade u martu mesecu ove godine da iskoristi kadrovske francuske divizije u Španiji — ove
iste snage ponovo su pokušale da putem isceniranja češke krize nahuškaju
svetsku koaliciju protiv Nemačke. Te su akcije pripremane, sprovođene i, posle
neuspeha, zavere, nastavljene kampanjom u štampi, za koju je trebalo da pruži
materijal obnavljanje jevrejskog problema u Austriji i sukob s crkvom u Nemačkoj.
Teško iskušenje za političke odnose bili su anšlus Austrije i čehoslovačka kriza; problem austriskih dugova izazvao je pretresanje pitanja o privrednim i finansijskim odnosima između obe zemlje; englesko otkazivanje sporazuma o pasošima ugrozilo je putnički saobraćaj, a samim tim i normalnu mogućnost zbliženja; vojne i privredne pripreme engleske vlade za rat, a naročito organizovanje vazdušne odbrane, izazvali su u mašti stanovništva avet bliskog rata; povodom prisajedinjenja Austrije i "stvari Nimelera" ponovo su se pojavili već skoro zaboravljeni agitacioni kompleksi, kao što je jevrejsko i crkveno pitanje
2) Sve ove mračne
mahinacije našle su utoliko plodnije tlo u engleskom javnom mnjenju, što se anšlus
Austrije najdublje kosnuo političkog "vjeruju" Engleza. Ponovo su oživele
stare fraze o pravu malih naroda na život, o demokratiji, o Društvu naroda, o
gvozdenoj pesnici militarizma, koje su uzrujale i potresle prosečnog Engleza
koji se lako odaziva svakom apelu na njegovu sentimentalnost. Međutim, mnogo je
veći značaj imala činjenica što su Englezi, koji ostvaruju političko
rukovodstvo, uobrazili da su ih nadmudrili u taktičkom pogledu i da su na
kontinentu ugrožene njihove pozicije velike države. Zajedno s čisto ljudskom težnjom
"ne dati se prevariti još jednom" učvrstila se politička odluka da se
čak i po cenu rata suprotstavi daljim pokušajima promene odnosa snaga na
kontinentu bez prethodnog sporazuma s Engleskom. Ta odluka bila je prvi put
izražena za vreme češke krize.
Temelji na kojima su počivali nemačko-engleski odnosi poljuljali su se; počeli su da im prete udarci spolja: prvi put posle svršetka svetskog rata dogodilo se da je ne nemačko-francuski, već nemačko-engleski sukob (razume se uz učešće Francuske, Čehoslovačke itd.) bio osvetljen zaslepljujućim reflektorima svetske štampe
3) Uz ovaj opšti
stav engleskog javnog mnjenja nadovezalo se još i opšte stanje duhova, koje je
u demokratskoj zemlji nerazdvojno povezano s povećanjem naoružanja. Za
uklanjanje opozicije, za sprovođenje kredita za naoružanje, za obezbeđenje
dovoljnog broja dobrovoljaca za armiju i vazdušnu odbranu bilo je potrebno da
se potstakne stanovništvo. Taj se cilj mogao postići samo u slučaju kad bi se
javnosti ne samo teoriski dokazalo da zaista postoji opasnost od rata, već i
ukazalo na određenog neprijatelja. Svi ti razlozi i tendencije doveli su do
stvaranja jedne takve atmosfere koja je izazvala patološki strah pred
eventualnim napadom od eventualnog neprijatelja. A taj eventualni neprijatelj
mogla bi biti samo Nemačka.
4) Ovaj tok događaja
bio je ubrzan time što se sav kompleks nemačko-engleskih odnosa sve više i više
uvlačio u vrtlog engleske unutrašnje politike. Zato što je Čemberlen kao glavni
cilj svoje delatnosti postavio postizanje sporazuma s autoritativnim državama
mimo Društva naroda i pod tom parolom izbacio Idna, on je samim tim, pošto je
zaključen ugovor između Engleske i Italije, omogućio svojim protivnicima da sve
svoje napade upere protiv nemačko-engleskog sporazuma. tačnije rečeno — protiv
nemogućnosti tog sporazuma, i da stvore od toga najvažniji i najbliži cilj svog
napada. Jer otsustvo takvog sporazuma moralo je istovremeno da svede na apsurd
najvažniju Čemberlenovu tezu. Zato su napadi engleske štampe protiv tobožnjeg
nasilja nad Austrijom i protiv namere Nemačke da anektira Češku u isto vreme
navraćali vodu na vodenicu Čemberlenovih neprijatelja.
![]() |
Artur Nevil Čemberlen |
Da Čemberlenovi
neprijatelji izaberu kao objekat direktnog i indirektnog napada baš
englesko-nemačke odnose, bili su odlučujući sledeći motivi unutrašnje političke
taktike: parlamentarna opozicija — laburistička stranka i liberali — usled
prilično komplikovanog razvoja došla je na to da je za polaznu bazu svojih
napada izabrala spoljnu, a ne unutrašnju politiku. Ovde su oni za svoj napad
imali već gotov objekat, na koji su mogli da sruče svoju mržnju protiv
autoritativnog državnog rukovodstva Nemačke. Isto se može reći i u pogledu Čemberlenovih
neprijatelja u njegovoj partiji: Idna i Čerčilove grupe, iako su ovde igrali
ulogu sasvim drugi razlozi. Idn i njegove pristalice, koji su polazili od tvrđenja
da se autoritativne države mogu ukrotiti samo putem neposredne pretnje ratom
stoje pod uticajem parlamentarne opozicije. Čerčil sa svojim pristalicama vidi
u optuživanju vlade zbog neaktivnosti na stvaranju sigurne odbrane zemlje
protiv eventualnih napada — naravno od strane Nemačke — naJlakšu mogućnost za
obaranje Čemberlena i dolazak na vlast. Samo po sebi se razume da oni smatraju
da će napad doći iz vazduha, tj. s one strane prema kojoj je prosečan Englez
postao naročito osetljiv — isto tako kao što je pre rata bio osetljiv prema
svemu što je bilo u vezi s „nemačkom Luxus Flotte“. Zato je Čemberlen, da bi se
spasao od napada opozicije, bio prinuđen da prosto izbaci svoje ministre
vazduhoplovstva Vintertona i Suintona; to takođe objašnjava i ispad poslanika
Sandisa protiv nedovoljnih priprema u oblasti protivavionske artilerije. Svi ti
manevri, koje je uglavnom uslovila unutrašnja politika, u znatnoj su meri
prikazali Nemačku u očima prosečnog Engleza kao eventualnog napadača s kojim će
se možda uskoro morati boriti.
Taj razvoj događaja, koji ugrožava mir, nastavio se i pored toga što Nemačka, čak i po mišljenju njenih neprijatelja, nije izvršila nijedan akt koji bi mogao ugroziti mir, i pored toga što se u Engleskoj na vlasti nalazi vlada Čemberlen—Halifaks, čija je prva i najvažnija tačka u programu bila i ostala politika sporazuma s totalitarnim državama
Rezultat tog
unutrašnjeg i spoljašnjeg razvitka nemačko-engleskih odnosa je činjenica da su
uzajamni odnosi između obeju zemalja potpuno neodređeni. Pokušaji kompromisa
koji su činjeni u pregovorima od jeseni 1937 do 1938 godine bili su prekinuti
posle Čemberlenove izjave od 23 marta ove godine u vezi s prisajedinjenjem
Austrije. Od dva postojeća oslonca na koja se čak i u kritična vremena
oslanjala poljuljana zgrada spoljno-političkih odnosa: privrednog sporazuma i
sporazuma o ograničenju flote — privredni sporazum je potkopan zbog pitanja
austriskih dugova; novi sporazum bio je, međutim, potvrđen i imao je opšti
povoljan uticaj sporedna značaja. Sporazum o floti pretrpeo je izmene usled
razvoja politike pomorskog naoružanja koju sprovode velike države; politički
značaj ovog sporazuma bio je potkopan uverenjem koje se poslednjih godina, a
naročito poslednjih meseci, širilo u Engleskoj da je mesto pomorske flote
eventualnog neprijatelja sada za bezbednost Engleske najopasnijim faktorom
postala vazdušna flota. Nisu potrebni opširni dokazi da bi se shvatila potreba
da se dođe do opšteg regulisanja nemačko-engleskih odnosa. kako bi se sprečio
takav razvoj događaja koji u sebi krije ozbiljnu opasnost rata.
III. Preduslovi,
koji su neophodni za mogućnost opšteg regulisanja postojećih problema, nastalih
između obeju zemalja, mogu se označiti sledećim pitanjima:
1) Da li je
razvoj događaja u toku poslednjih meseci uništio ili smanjio spremnost Čemberlenove
vlade da traži kompromis s Nemačkom?
2) Da li je Čemberlenova vlada
dovoljno jaka da u pogledu Nemačke sprovodi politiku kompromisa?
Po prvom pitanju: udarac koji je došao kao
posledica prisajedinjenja Austrije izazvao je, kao što je poznato, reakciju,
ali je bio relativno brzo prebrođen. Greške engleske spoljne politike, učinjene
za vreme češke krize, bile su veoma brzo primljene kao takve i bili su
preduzeti koraci da se one prebrode izjavom da je lojalnost Nemačke dokazana, ćutanjem
u odgovor na žestoke napade nemačke štampe, Halifaksovom izjavom u Gornjem domu
koja je bila prijateljska u pogledu Nemačke, Halifaksovom izjavom u Kraljevskom
institutu za međunarodne odnose koja je bila u duhu nemačkog gledišta. Čemberlenovim
govorom u Kateringu i Halifaksovom izjavom pretstavnicima štampe od 11 jula.
![]() |
Halifaks |
Iz svih ovih
izjava odgovornih engleskih državnika, koje su bile potkrepljene i razjašnjene
u razgovorima sa mnom, jasno se vidi stalna želja za sporazumom s Nemačkom,
istina, sa sve jačom tendencijom da se inicijativa za obnavljanje tih pregovora
prepusti Nemačkoj. Katkad se ta gotovost za kompromis podudara s izvesnim
razvedravanjem u čehoslovačkom pitanju.
U Londonu žele
da ovo pitanje, kao ognjište novog svetskog rata, isključe iz oblasti
neposredne opasnosti, makar i putem privremenog i probnog sporazuma između
sudetskih Nemaca i čehoslovačke vlade, pre nego što se pristupi takvom dalekosežnom
novom političkom poduhvatu kao što je pokušaj sporazuma s Nemačkom.
Po drugom
pitanju: u toku poslednjih meseci Čemberlenova vlada bila je izložena sve jačim
napadima svojih protivnika, pri čemu nije uspela da postigne odgovarajuće
ubedljive uspehe. Jedini značajni uspeh — sporazum sa Irskom — prećutkuje se. Englesko-italijanski
sporazum do danas nije stupio na snagu, jer nije bio ispunjen uslov u odnosu na
događaje u Španiji. Primanje plana pročešljavanja takođe nije moglo biti
prikazano kao uspeh, jer je njegovo izvršenje uopšte sumnjivo i u najboljem slučaju
za to bi bilo potrebno nekoliko meseci. Odnosi s Nemačkom, u koju opozicija i štampa
sve više i više sumnjaju i napadaju je, bili su za sve ovo vreme zategnuti i
nije moglo biti ni govora da je postignut neki sporazum. Čemberlenov
spoljnopolitički program, čiji je cilj bio postizanje sporazuma s totalitarnim
državama, ni u kom slučaju nije imao potpuni uspeh; u najboljem slučaju
pojavile su se menice sa sumnjivim plaćanjem poveriocu, s druge strane, napadi
opozicije naneli su vladi nekoliko osetnih rana: ministri Vinterton i Suinton
morali su biti otstranjeni iz sastava vlade da bi se vlada spasla prebacivanja
zbog nedovoljne aktivnosti po pitanju vazdušnog naoružanja. Sukob između
Sandisa i Hor Beliše, koji je nastao zbog prekršaja vojničkih tajni ili
parlamentarnih privilegija, u najboljem slučaju je — remi. Čemberlenove izjave
u pogledu agrarnih mogućnosti i ograničavanja Engleske naljutile su engleske
poljoprivrednike, tj. jezgro konzervativnih birača. Međutim, i pored svih napada,
ne izgleda verovatno da će vladi zapretiti ozbiljna opasnost pre letnjeg
odmora. Meseci letnjeg odmora, ukoliko prođu bez opasnih momenata u spoljnoj
politici, doneće smirenje. Uz poverenje koje najširi birački krugovi imaju u
nepodmitljivu ličnost i čvrstu ruku Čemberlena doći će i uverenje da opozicija
nema nijednog čoveka koji bi bio ravan njemu. Kod širokih masa engleskog naroda
postoji želja da dođe do sporazuma s Nemačkom i ta želja je popularna.
Posle nekoliko
meseci mirnijeg razvoja Čemberlen i Halifaks će imati kako odlučnosti tako i
sigurnosti s gledišta unutrašnje politike da pristupe poslednjem i najvažnijem
zadatku engleske politike: postizanju sporazuma s Nemačkom.
IV. Rezimirajući
može se utvrditi sledeće:
1) Nemačko-engleski
odnosi u celini nalaze se u stanju neodređenosti i krajnje zategnutosti. Oni
treba da se regulišu — da se bar učini pokušaj za njihovo regulisanje — ako se želi
izbeći da engleska vlada (sadašnja ili buduća) ne stekne čvrsto ubeđenje, kao što
je to bilo pred 1914 godinu, da je preduslov za bezbednost Britanske Imperije
slom Nemačke uz pomoć svetske koalicije.
2) Sadašnja
engleska vlada prva je posleratna vlada koja je postavila traženje kompromisa s
Nemačkom kao jednu od najbitnijih tačaka svog programa; zato ova vlada u
pogledu Nemačke pokazuje maksimum razumevanja, kakav samo može da pokaže koja
bilo od mogućnih kombinacija engleskih političara. Ova vlada raspolaže unutrašnjom
političkom snagom za rešenje ovog zadatka. Ona se približila razumevanju
najbitnijih tačaka osnovnih zahteva koje Nemačka postavlja u pogledu
otstranjivanja Sovjetskog Saveza od rešavanja sudbine Evrope, otstranjivanja
Društva naroda u istom smislu, celishodnosti obostranih pregovora i ugovora. Nemačka
nailazi na sve veće razumevanje od ove vlade u pogledu svojih zahteva po
pitanju sudetskih Nemaca. Ona bi bila spremna i na veće žrtve radi zadovoljenja
drugih opravdanih nemačkih zahteva, ali samo pod jednim uslovom: da se ovim
ciljevima teži mirnim putem. U slučaju da Nemačka za postizanje ovih ciljeva
iskoristi vojna sredstva, Engleska će se, bez sumnje, odlučiti za rat na strani
Francuske. Vojne pripreme za to već su dosta napredovale, a isto tako i
pripreme vojno-ekonomskog karaktera; ideološka priprema engleskog naroda za taj
slučaj, kao što su poslednji meseci pokazali, takođe je završena; probna politička
mobilizacija u vreme češke krize dokazala je da je i spoljno- političko
pribiranje snaga završeno u najmanju ruku u razmeri svetske koalicije 1914 god.
Zato će
najneodložniji zadatak naše spoljne politike biti pokušaj da se postigne
sporazum s Engleskom čim se za to u toku najbližih meseci stvore odgovarajući
preduslovi.
Potpis: FON
DIRKSEN
ČERČILOVA ZABELEŠKA O RAZGOVORU S RUKOVODIOCEM DANCIŠKIH FAŠISTA FERSTEROM
ZABELEŠKA
O RAZGOVORU
MISTER ČERČILA Sa G. FERSTEROM 14 jula 1938. g.
Posle uobičajenog
uvoda izjavio sam da me raduje što u Dancigu nisu uvedeni antisemitski zakoni. G.
Ferster je rekao da jevrejsko pitanje u Dancigu nije aktuelno. Međutim on se
trudio da sazna da li će ta forma zakonodavstva u Nemačkoj biti prepreka za
postizanje međusobnog razumevanja s Engleskom. Odgovorio sam da je to — štetno
podbadanje, ali ukoliko su njegovi uzroci razumljivi, to po svoj prilici neće
pretstavljati apsolutnu prepreku za poslovni sporazum. On je, izgleda, ovoj tačci
pridavao veliki značaj i u toku daljeg razgovora vraćao se na nju nekoliko
puta.
G. Ferster me je
pitao da li sam kadgod bio u njegovu kraju i predložio mi da ga posetim. Odgovorio
sam da ću navratiti u Dancig ako pođem u Poljsku. On je zatim počeo insistirati
da u Poljsku putujem preko Nemačke, kako bih se sastao s Hitlerom. Odgovorio
sam da sumnjam da bi moglo biti koristi od razgovora između svemoćnog diktatora
i privatnog lica i upitao sam nisu li avgust i septembar nezdravi meseci za
posetu Nemačkoj. On je odgovorio da u Nemačkoj niko ne misli na rat, da pred
njima stoje ogromni socijalni i kulturni zadaci za čije su ostvarenje potrebne
mnoge i mnoge godine, da će se u septembru održati kongres partije i ne može
bita: ni govora bilo o kakvim incidentima ili ozbiljnim komplikacijama u to
vreme. Kada smo se još jednom vratili na tu tačku, g. Noje, Fersterov
prevodilac, rekao je da situacija liči na onu iz 1914 godine kada u Nemačkoj
niko nije mislio na rat, a u Engleskoj se svi bojali rata. Na to sam odgovorio
da smo, na nesreću, mi bili u pravu.
G. Ferster je
pitao kakvi uzroci postoje za rat, na što sam odgovorio ukazujući na položaj Čehoslovačke.
Tu se mora naći neko rešenje, i ja sam mu rekao da će, prema utisku koji sam
stekao iz razgovora s Henlajnom i Masarikom, to, po svoj prilici, biti mogućno čak
i u okviru čehoslovačke države. Uveravao sam ga da će Engleska i Francuska uložiti
sve napore da bi nagovorile prašku vladu da da svoj pristanak, na što je on
primetio da je uticaj Moskve potstakao čehoslovačku vladu da u poslednje vreme
ponovo zauzme nepomirljiviji i bezobzirniji stav. Ferster je pitao šta će se
desiti ako Česi odbiju da postupe prema savetima Engleske i Francuske. Na to
sam odgovorio: ubeđen sam da će oni to učiniti. On je pomalo zajedljivo izjavio
da se nada da će se to uskoro desiti.
U toku poslednjih meseci opažala se dosad neviđena, grozničava, izrazito dosledna delatnost tri osnovne pokretačke snage — jevrejstva, komunističke internacionale i nacionalističkih grupa u pojedinim zemljama — usmerena na uništenje Nemačke putem otpočinjanja rata protiv nje od svetske koalicije pre no što bi uspela da povrati svoj položaj svetske države
Primetio sam da
ne verujem da se Nemačka zaista plaši Rusije, na što je on odgovorio da se tačno
zna da u Čehoslovačkoj postoje ruski aerodromi, sa kojih u roku od 30 minuta može
biti izvršen napad na Berlin.
Odgovorio sam da bi po mome mišljenju bilo potpuno mogućno uneti u opšteevropski
sporazum jednu tačku koja bi Englesku i Francusku obavezala da priteknu svim
svojim snagama u pomoć Nemačkoj u slučaju da ona postane žrtva neizazvanog napada
Rusije preko Čehoslovačke ili ma na koji drugi način. On je pitao ko je nadležan
da odredi ko je napadač. Na to sam odgovorio da će se napadačem smatrati ona
nacija koja prva nasilno prekorači granice druge nacije.
Kazao sam da od
g. Hitlera zavisi da li će steći trajnu slavu i doneti Nemačkoj i celom svetu
ogromnu korist oslobodivši nas straha od rata koji nas tišti. On je rekao da je
g. Hitler više puta predlagao razoružanje uz odgovarajuće mere drugih nacija;
da su oni sami bezuspešno činili pokušaje jednostranog razoružanja i da Nemačka
ne može ostati zemlja drugog reda kada joj preti opasnost napala od do zuba
naoružanog suseda. Kazao sam da bismo mi u svakom slučaju mogli pokušati da
postignemo sporazum u pogledu pravila o vođenju vazdušnog rata, na što je on
odgovorio: Hitler je predlagao da se unište bombarderi, ali nije dobio nikakav
odgovor; ako je potrebno ponovo pokrenuti ovo pitanje, onda Engleska mora da učini
prvi korak.
Rekao sam: ja
nisam protivnik snažne Nemačke i većina Engleza želi da Nemačka zauzme svoje
mesto kao jedna od one dve ili tri države koje rukovode svetom; mi ne bismo
pravili smetnje ni mirnom, postepenom porastu nemačkog trgovinskog uticaja u
Dunavskom bazenu, ali bi svaka nasilna akcija skoro neizbežno dovela do
svetskog rata. Stanje se sve više pogoršava. Sve zemlje bacaju svoja sredstva
na naoružanje. Mi smo podigli fabrike čak u Kanadi, kako bismo u trećoj ili četvrtoj
godini rata mogli raspolagati neograničenim brojem aviona. Od Hitlera zavisi da
li će rasterati preteće oblake. Mi ćemo mu u tome pomoći.
G. Ferster je
rekao da ne vidi nikakav realan osnov za sukob između Engleske i Nemačke; kada
bi se samo Engleska i Nemačka dogovorile, mogle bi da podele između sebe ceo
svet. (Prevodilac je našao za bolje da mi ovu poslednju primedbu ne prevodi).
Poseta se završila
ponovnim pozivom da podsetim Hitlera i pitanjem da li ću moći da dođem ako
dobijem; zvanični poziv; na to sam dao neodređen odgovor.
(Nastavlja se)
Нема коментара:
Постави коментар