ODGOVOR BRITANSKE VLADE
Piše: Vladan Dinić
Dnevni "SVEDOK"
on-li (www.svedok.rs) u više nastavaka obelodanjuje dokumenta i materijala iz
arhiva Ministarstva spoljnih poslova Nemačke (1937.-1938.) uoči Drugog svetskog
rata...
x x x x x
Po mišljenju vlade njegovog veličanstva
odgovor čehoslovačke vlade ni u kom slučaju ne odgovara onoj kritičnoj
situaciji koju su englesko-francuski predlozi želeli da spreče. Kad bi taj
odgovor bio prihvaćen, onda bi njegovo objavljivanje, po mišljenju vlade
njegovog veličanstva, odmah dovelo do nemačkog upada. Zato vlada njegovog veličanstva
predlaže čehoslovačkoj vladi da povuče taj odgovor i neodložno nađe drugo rešenje,
polazeći od realne situacije. Na osnovu dobivenog odgovora vlada njegovog veličanstva
ne bi se mogla nadati pozitivnom rezultatu nameravane druge posete g. Hitleru i
pretsednik vlade bio bi prinuđen da obustavi odgovarajuće pripreme. Zato vlada
njegovog veličanstva moli čehoslovačku vladu da hitno i ozbiljno proceni sve
posledice pre no što stvori situaciju za koju vlada njegovog veličanstva ne bi
mogla da primi na sebe odgovornost.
Na poslednjim izborima 1935. godine sudetsko-nemačka partija dobila je više glasova od ma koje druge partije i u stvari je pretstavljala drugu partiju po veličini u državnom parlamentu. Ona je tada od ukupno 300 poslaničkih mandata raspolagala sa 44. Zajedno s docnijim sjedinjavanjima ona je danas najveća partija
Vlada njegovog
veličanstva bila bi, razume se, spremna da predloži nemačkoj vladi čehoslovački
projekat o arbitraži kada bi smatrala da bi u ovoj situaciji moglo biti makar i
malo nade da će on naići na dobar prijem. Ali vlada njegovog veličanstva ne može
ni za trenutak verovati da će ovaj predlog biti danas prihvatljiv, kao što ne
može pretpostaviti da bi nemačka vlada smatrala da je situacija takva da bi
mogla biti rešena pomoću arbitraže, kao što to predlaže čehoslovačka vlada.
Ako bi se čehoslovačka
vlada, posle ponovnog proučavanja ovog pitanja, smatrala prinuđenom da ovaj
savet odbije, ona će, naravno, biti slobodna u preduzimanju svih akcija za koje
nađe da odgovaraju situaciji do koje bi kasnije moglo doći.
RANSIMANOVO
PISMO ČEMBERLENU
Vestminster, 8.
I.
21 septembra
1918 god.
Dragi predsedniče!
Lord Valter Ransiman od Doksforda, predsednik tajnog kraljevskog saveta Velike Britanije i šef misije upućene u Čehoslovačku 1938. godine |
Kada sam se
primio zadatka da posredujem u sporu između čehoslovačke vlade i sudetsko-nemačke
partije, bio sam, razume se, potpuno slobodan u pogledu dobijanja informacija i
donošenja zaključaka. Nisam bio obavezan da podnosim ma kakav izveštaj. U današnjim
okolnostima, međutim, možda će vam koristiti proučavanje onog definitivnog mišljenja,
do koga sam došao u toku svoje misije, i nekih predloga, za koje smatram da
treba da budu uzeti u obzir, ako se želi naći nešto što bi ličilo na trajno rešenje.
Problem političkih,
socijalnih i ekonomskih odnosa između tevtonske i slovenske rase na području
koje se danas zove Čehoslovačka pretstavlja problem koji je postojao u toku
mnogih vekova, pri čemu je bilo perioda zaoštrene borbe i relativno mirnih
perioda. Taj problem nije nov i u njegovoj današnjoj etapi postoje istovremeno
kako novi tako i stari faktori, o kojima se pri detaljnom razmatranju mora
voditi računa.
Kada sam; početkom
avgusta stigao u Prag, predamnom su se neposredno postavila pitanja: 1)
ustavno, 2) političko i 3) ekonomsko.
Ustavno pitanje
bilo je ono pitanje kojim sam se otvoreno i neposredno bavio. U to vreme ono se
postavljalo u vidu pružanja izvesne samouprave sudetskim Nemcima u okviru Čehoslovačke
Republike; pitanje samoopredeljenja još se nije postavilo tako oštro. Moj je
zadatak bio da se upoznam s istorijatom pitanja, s glavnim zainteresovanim ličnostima
i predlozima za rešenje pitanja koje su istakle obe strane i to: sudetsko-nemačka
partija u prethodnom projektu, podnetom čehoslovačkoj vladi sedmog juna (koji
je sadržao 8 tačaka iz govora g. Henlajna u Karlsbadu), i čehoslovačka vlada u
svom projektu statuta nacionalnosti, projektu zakona o jezicima i projektu
zakona o administrativnoj reformi.
Pokazalo se da
nijedan od ovih predloga nije u dovoljnoj meri prihvatljiv za drugu stranu, da
bi se omogućilo vođenje daljih pregovora na toj osnovi, te su 17. avgusta
pregovori bili obustavljeni.
Posle niza
privatnih razgovora između sudetskih lidera i pretstavnika čeških vlasti, čehoslovačka
vlada je prihvatila novu bazu za pregovore, koja je meni bila saopštena 5.
septembra, a sudetskim liderima 6. septembra.
To je bio takozvani „četvrti
plan". Po mom mišljenju, a,
pretpostavljam, i po mišljenju najodgovornijih sudetskih lidera, u ovaj plan su
ušli skoro svi zahtevi iz osam karlsbadskih tačaka i uz izvesna objašnjenja i
proširenja on bi mogao da ih obuhvati u celini. Bilo bi potrebno da se
pregovori odmah obnove na ovoj povoljnoj bazi koja pruža nade na uspeh, ali ja
skoro ne sumnjam da je baš ta povoljna činjenica i smetala da ekstremniji članovi
sudetsko-nemačke partije na njih pristanu.
Oblasti koje su u Čehoslovačkoj naseljavali
sudetski Nemci |
Smatram da je
incident, do koga je došlo zbog posete nekih sudetsko-nemačkih poslanika u
cilju istrage po optužbi protiv lica uhapšenih zbog švercovanja oružja u
Moravsku Ostravu, bio iskorišćen kao povod za obustavljanje, ako ne i za konačno
prekidanje pregovora. Češka vlada, međutim, odmah je pristala na zahteve
sudetsko-nemačke partije po tom pitanju i prethodni pregovori o „četvrtom
planu" bili su obnovljeni 10 septembra. Ja sam pak uveren da ovo nije
odgovaralo politici sudetskih ekstremista i da su baš oni pripremili i izazvali
incidente 11. septembra i, sa još većim efektom, posle Hitlerovog govora, 12
septembra.
Lord Ransiman od Doksforda: Što se pak mene tiče, ja s velikim simpatijama posmatram stvar sudetskih Nemaca. Teško je biti pod upravom strane rase, i ja sam dobio utisak da čehoslovačka uprava u Sudetskoj oblasti za poslednjih 20 godina, iako nije značila aktivno proganjanje i, razume se, ni u kom slučaju „terorističko", ipak je imala obeležje netaktičnosti, nedovoljnog razumevanja
Usled nereda i
krvoprolića, koji su tako bili izazvani, sudetska delegacija je odbila da dođe
na sastanak s češkim vlastima, zakazan za 13 septembar. G. Henlajn i g. Frank
podneli su niz novih zahteva — uklanjanje državne policije, ograničavanje
funkcija vojske samo na vršenje njenih vojnih dužnosti kao i drugi zahtevi na
koje je čehoslovačka vlada i ovog puta bila spremna da pristane pod jednim
uslovom - da pretstavnik partije dođe u Prag radi pretresanja pitanja o načinu
uspostavljanja reda. U noći 13. septembra g. Henlajn je odbio i ovaj uslov, te
su svi pregovori bili konačno prekinuti.
Potpuno je jasno
da se mi ne možemo vratiti na polaznu tačku, na kojoj smo se nalazili pre dve
nedelje i da moramo proučiti situaciju koja se danas stvara.
Pošto su 13.
septembra odbijeni predlozi čehoslovačke vlade i pošto je g. Henlajn prekinuo
pregovore, moje funkcije posrednika u stvari su prestale. Direktno ili
indirektno, veza između vodećih sudetskih lidera i nemačke vlade postala je
odlučujući faktor u celoj situaciji. Ovaj nesporazum nije više unutrašnji
nesporazum. U moje funkcije nije ulazilo posredovanje između Čehoslovačke i
Nemačke.
Odgovornost za
definitivni prekid treba, po mom mišljenju, da snose g. Henlajn i g. Frank, kao
i one njihove pristalice u zemlji i van nje koje su ih potsticale na ekstremne
i protivustavne akcije.
U čisto nemačke reone postavljani su češki službenici i češka policija, koji su slabo govorili nemački ili ga uopšte nisu znali. Češki poljoprivredni kolonisti potsticani su da se naseljavaju među nemačkim stanovništvom na zemlji koja im se ustupala u vezi s agrarnom reformom. Za decu ovih čeških došljaka tu su u velikom broju otvarane češke škole prema opštem uverenju, češke firme bile su u povoljnijem položaju u poređenju s nemačkim firmama prilikom sklapanja ugovora s državom, i država je pri upošljavanju i pružanju pomoći u slučaju nezaposlenosti više izlazila u susret Česima nego Nemcima
Što se pak mene
tiče, ja s velikim simpatijama posmatram stvar sudetskih Nemaca. Teško je biti
pod upravom strane rase, i ja sam dobio utisak da čehoslovačka uprava u
Sudetskoj oblasti za poslednjih 20 godina, iako nije značila aktivno
proganjanje i, razume se, ni u kom slučaju „terorističko", ipak je imala
obeležje netaktičnosti, nedovoljnog razumevanja, sitne netrpeljivosti i
diskriminacije u tolikoj meri, da je nezadovoljstvo nemačkog stanovništva
neizbežno raslo, pretvarajući se u revolt. Sudetski Nemci su takođe smatrali da
im je čehoslovačka vlada u prošlosti mnogo štošta obećala, ali da je od tih obećanja
održala vrlo malo ili nimalo. To iskustvo prouzrokovalo je otvoreno nepoverenje
prema rukovodećim češkim državnicima. Ne bih mogao reći koliko je to
nepoverenje opravdano ili neopravdano. Ali nesumnjivo je da ono postoji, te
usled toga — ma koliko da su njihove izjave pomirljive, one sudetskom stanovništvu
ne ulivaju poverenje. Sem toga na poslednjim izborima 1935. godine
sudetsko-nemačka partija dobila je više glasova od ma koje druge partije i u
stvari je pretstavljala drugu partiju po veličini u državnom parlamentu. Ona je
tada od ukupno 300 poslaničkih mandata raspolagala sa 44. Zajedno s docnijim
sjedinjavanjima ona je danas najveća partija. Ali prilikom glasanja može se
uvek desiti da bude u manjini, te zato pojedini njeni članovi smatraju da je
ustavni rad za njih nekoristan.
Ove osnovne
pretenzije komplikovali su još i lokalni razlozi za nezadovoljstvo. U čisto
nemačke reone postavljani su češki službenici i češka policija, koji su slabo
govorili nemački ili ga uopšte nisu znali. Češki poljoprivredni kolonisti
potsticani su da se naseljavaju među nemačkim stanovništvom na zemlji koja im
se ustupala u vezi s agrarnom reformom. Za decu ovih čeških došljaka tu su u
velikom broju otvarane češke škole prema opštem uverenju, češke firme bile su u
povoljnijem položaju u poređenju s nemačkim firmama prilikom sklapanja ugovora
s državom, i država je pri upošljavanju i pružanju pomoći u slučaju
nezaposlenosti više izlazila u susret Česima nego Nemcima. Smatram da su ove žalbe
uglavnom opravdane. Čak ni za vreme svoje misije nisam kod čehoslovačke vlade
naišao na gotovost da koliko-toliko izađe u susret.
Sve te i druge
pretenzije ojačale su pod uticajem privredne krize na sudetsku industriju, koja
je tako važan sastavni deo narodnog privrednog života. Razume se da se krivica
za propast do koje je došlo bacala na vladu.
Zato je iz
mnogih razloga, uključujući i gore navedene, među sudetskim Nemcima pre 3—4
godine preovlađivao osećaj beznadežnosti. Ali uskrsavanje nacističke Nemačke
dalo im je nove nade. Smatram da je činjenica što su se obratili za pomoć
svojim sunarodnicima i njihova eventualna želja da se prisajedine Nemačkoj pod
ovim okolnostima prirodna.
Čak i da se svi reoni u kojima Nemci čine većinu ustupe Nemačkoj, u Čehoslovačkoj bi ipak ostao veliki broj Nemaca, a u reonima ustupljenim Nemačkoj, izvestan broj Čeha. Privredne veze su tako tesne, da apsolutno odvajanje ne samo da nije poželjno, već je i nemogućno
U trenutku mog
dolaska umereniji sudetski lideri još su želeli da se pitanje reši u okviru čehoslovačke
države. Oni su shvatili šta bi značio rat u Sudetskoj oblasti, koja bi bila
glavno poprište borbe. Kako s nacionalnog tako i s međunarodnog gledišta takvo
rešenje bilo bi lakše od ustupanja teritorije. Učinio sam sve što je do mene
stajalo da tome doprinesem, ne sasvim bez uspeha, ali sam čak i tada sumnjao da
li će ovaj sporazum, ako i bude postignut, moći biti ispunjen, a da ne izazove
nove sumnje, kontroverzije, optužbe i protivoptužbe. Smatrao sam da bi svako
takvo rešenje bilo samo privremeno, a ne trajno.
Takvo rešenje u
obliku onoga što je poznato pod imenom „četvrtog plana" nije uspelo pod
okolnostima o kojima je gore bilo reči. Cela se situacija, kako spoljna tako i
unutrašnja, promenila i ja sam smatrao da je s ovom promenom i moja misija završena.
Kada sam 16.
septembra napustio Prag, pobune i neredi u Sudetskoj oblasti, koji su uvek bili
samo sporadični, stišali su se. U znatnom broju okruga zavedeno je opsadno
stanje. Sudetski lideri, bar oni ekstremniji među njima, bežali su u Nemačku i
izdavali proklamacije protiv čehoslovačke vlade. Bio sam obavešten iz izvora
kojima se može verovati da u trenutku mog odlaska broj ubijenih s obe strane
nije prelazio sedamdeset.
Zato, ako
dobrovoljački korpus g. Henlajna ne bude naročito potstican da pređe granicu,
nemam razloga da očekujem da će se ponoviti incidenti i neredi koji bi bili od
nekog značaja. U takvoj situaciji nije potrebno prisustvo državne policije u
ovim okruzima. Pošto je državna policija veoma nepopularna među nemačkim
stanovnicima i pošto je u toku posledlje tri godine bila objekat jedne od
glavnih pretenzija, smatram da ona treba da bude uklonjena što pre. Držim da će
njeno uklanjanje smanjiti povode za svađe i pobune.
Dalje, postalo
mi je očigledno da oni pogranični reoni između Čehoslovačke i Nemačke u kojima
sudetsko stanovništvo pretstavlja znatnu većinu treba odmah da dobiju punopravo
na samoopredeljenje. Ako je ustupanje izvesne teritorije neizbežno — kao što ja
smatram — bilo bi dobro da se to izvrši brzo i bez zadržavanja. Postoji realna
opasnost, čak i opasnost od građanskog rata, u slučaju da se ovo neodređeno
stanje produži. Prema tome, postoje sasvim realni razlozi za politiku hitnih i
radikalnih akcija. Sve vrste plebiscita ili referenduma bile bi, kako ja
smatram, najobičnija formalnost u pogledu ovih pretežno nemačkih oblasti. Velika
većina njihovog stanovništva želi spajanje s Nemačkom.
Kao što je za međunarodni položaj Švajcarske potrebno da njena politika bude potpuno neutralna, ista politika potrebna je i za Čehoslovačku, i to ne samo za njen dalji život, već i za evropski mir
Odlaganje, koje
je neizbežno pri sprovođenju pleiscita, samo bi pojačalo uznemrenje duhova, što
bi verovatno imalo najopasnije posledice. Zato smatram da Čehoslovačka treba
odmah da ustupi Nemačkoj ove pogranične okruge, i dalje, da obe vlade treba
odmah da se sporazumeju o merama za njihovo ustupanje mirnim putem, uključujući
pružanje garantija stanovništvu u prelaznom periodu.
Međutim,
ustupanjem ovih pograničnih okruga definitivno se ne rešava pitanje o tome kako
će Nemci i Česi ubuduće mirno živeti u zajednici. Čak i da se svi reoni u
kojima Nemci čine većinu ustupe Nemačkoj, u Čehoslovačkoj bi ipak ostao veliki
broj Nemaca, a u reonima ustupljenim Nemačkoj, izvestan broj Čeha. Privredne
veze su tako tesne, da apsolutno odvajanje ne samo da nije poželjno, već je i
nemogućno, i ja opet tvrdim da je istorija dokazala da je u mirno doba mogućna
prijateljska zajednica dva naroda. Smatram da je u interesu kako svih Čeha tako
i svih Nemaca potrebno da se potstiče uspostavljanje tih prijateljskih odnosa,
i uveren sam da to stvarno želi svaki prosečan Čeh i Nemac. Oni su podjednako
pošteni, miroljubivi, trudoljubivi i umereni. Kada se s obe strane uklone
politički nesporazumi, smatram da će oni moći da žive u miru.
Zato preporučujem
da se za one delove teritorije u kojima nemačka većina nije tako znatna potraži
baza za lokalnu autonomiju u okviru Čehoslovačke Republike na osnovu „četvrtog
plana", prilagođenog novim prilikama, stvorenim ustupanjem pretežno nemačkih
reona. Kao što sam rekao, uvek postoji opasnost da sporazum, postignut u principu,
u praksi može dovesti do daljih razmimoilaženja. Ali mislim da se u mirnijoj
budućnosti ova opasnost može svesti na minimum.
Ovim dolazim do političke strane problema, koji se tiče
bezbednosti Čehoslovačke Republike, naročito u pogledu njenih neposrednih
suseda. Smatram da se tu problem sastoji u uklanjanju centra oštrih političkih
nesuglasica iz središta Evrope. U tom cilju potrebno je da se čehoslovačkoj državi
sigurno obezbedi da živi u miru sa svima svojim susedima i da se njena
politika, unutrašnja i spoljna, usmeri tome cilju. Kao što je za međunarodni
položaj Švajcarske potrebno da njena politika bude potpuno neutralna, ista
politika potrebna je i za Čehoslovačku, i to ne samo za njen dalji život, već i
za evropski mir.
Da bi se to postiglo, predlažem sledeće:
da čehoslovačka vlada onim partijama i licima u Čehoslovačkoj,
koja su naročito podržavala politiku neprijateljsku prema susedima Čehoslovačke,
zabrani dalju agitaciju i da se, ako to bude potrebno, preduzmu zakonske mere
kako bi se učinio kraj takvoj agitaciji;
da čehoslovačka vlada tako promeni svoje spoljne odnose,
da svojim susedima da garantiju da ih ni pod kakvim prilikama neće napasti i neće
protiv njih preduzeti ma kakve agresivne akcije, koje proističu iz obaveza
prema drugim državama;
da glavne države koje rade u interesu evropskog mira pruže
Čehoslovačkoj garantije za pomoć u slučaju neizazvane agresije protiv nje;
da se između Nemačke i Čehoslovačke zaključi trgovinski
ugovor na osnovu davanja prednosti, ako se to pokaže povoljnim za privredne
interese obeju zemalja.
Ako je ustupanje izvesne teritorije neizbežno — kao što ja smatram — bilo bi dobro da se to izvrši brzo i bez zadržavanja. Postoji realna opasnost, čak i opasnost od građanskog rata, u slučaju da se ovo neodređeno stanje produži. Prema tome, postoje sasvim realni razlozi za politiku hitnih i radikalnih akcija. Sve vrste plebiscita ili referenduma bile bi, kako ja smatram, najobičnija formalnost u pogledu ovih pretežno nemačkih oblasti. Velika većina njihovog stanovništva želi spajanje s Nemačkom
Ovo me dovodi do trećeg pitanja, koje ulazi u okvir mog
ispitivanja, a to je — ekonomski problem. Ovaj se problem postavlja u vezi s
bedom i nezaposlenošću u Sudetsko-nemačkoj oblasti, koje stalno postoji od 1930
godine i izazvano je raznim uzrocima. To pretstavlja pogodan teren za političko
nezadovoljstvo. To je problem koji postoji, ali bi bilo netačno reći da je
sudetsko-nemačko pitanje u celini ili bar u osnovi ekonomsko pitanje. Ako dođe
do ustupanja teritorije, rešenje ovog problema će uglavnom preći u nadležnost
nemačke vlade.
Ako politiku koju sam izložio mogu primiti oni koji su
neposredno zainteresovani u današnjoj situaciji, onda bih dalje preporučio:
a) da pretstavnik sudetsko-nemačkog stanovništva ima
stalno mesto u čehoslovačkom kabinetu;
b) da se odredi komisija s neutralnim pretsednikom za rešavanje
pitanja o razgraničenju oblasti koja se ustupa Nemačkoj, kao i spornih pitanja
koja neposredno nastaju u vezi s ispunjavanjem svakog sporazuma koji može biti
postignut;
v) da se organizuju međunarodne snage za održavanje reda
u onim okruzima koji treba da se ustupe Nemačkoj, sve do trenutka dok ne budu
stvarno predati Nemačkoj, tako da čehoslovačka državna policija, kao što sam
gore rekao, kao i čehoslovačke trupe mogu biti povučene iz te oblasti.
Na kraju ovog pisma hoću da potvrdim ličnu ljubaznost,
gostoprimstvo i pomoć, koja je meni i mojim saradnicima ukazana od strane
vlade, naročito od doktora Beneša i doktora Hodže, od strane pretstavnika
sudetsko-nemačke partije s kojima smo bili u kontaktu, a naročito od strane
velikog broja drugih ličnosti koje zauzimaju različite položaje u društvu i s
kojima, smo dolazili u dodir za vreme svog boravka u Čehoslovačkoj.
Vaš odani
Ransiman od Doksforda
(U sledećem nastavku: Memorandum Čehoslovačke misije)
Нема коментара:
Постави коментар