Rasparčavanje Čehoslovačke
Priredio: Vladan Dinić
Nedeljnik
"SVEDOK" u više nastavaka obelodanjuje dokumenta i materijala iz
arhiva Ministarstva spoljnih poslova Nemačke (1937.-1938.) uoči Drugog svetskog
rata...
x x x x x
ENGLESKO-FRANCUSKI
PREDLOZI, PODNETI ČEHOSLOVAČKOJ VLADI 19 SEPTEMBRA 1938 god.
1.Predstavnici francuske i britanske
vlade savetovali su se danas po pitanju opšte situacije i pretresali izveštaj
britanskog predsednika vlade o njegovim pregovorima s g. Hitlerom. Britanski
ministri su podneli svojim francuskim kolegama i svoje zaključke, do kojih su
došli na osnovu izveštaja koji je podneo lord Ransiman o radu svoje misije.
Predstavnici obeju zemalja uvereni su da se usled nedavnih događaja stvorila
takva situacija u kojoj se krajevi naseljeni uglavnom sudetskim Nemcima stvarno
ne mogu i dalje sačuvati u okviru čehoslovačke države, a da time ne budu ugroženi
interesi same Čehoslovačke i interesi evropskog mira. Zbog toga su obe vlade
prinuđene da donesu zaključak da očuvanje mira i bezbednosti, kao i životnih
interesa Čehoslovačke ne može biti efikasno osigurano ako se ovi krajevi odmah
ne ustupe Nemačkom Rajhu.
2. To bi se moglo izvršiti ili putem
direkt- nog ustupanja ili pomoću plebiscita. Svesni smo teškoća u vezi s
plebiscitom i poznati su nam prigovori protiv toga načina, koje ste već izneli,
a naročito eventualne dalekosežne posledice u slučaju ako se tome pitanju
prilazi sa gledišta tako širokog principa. Zbog toga, i ukoliko ne dobijemo
suprotna saopštenja, mi predviđamo da ćete se, verovatno, odlučiti za rešenje
problema sudetskih Nemaca putem direktnog ustupanja Nemačkoj i kao izdvojenog
pitanja.
Lord Ransiman |
3. Teritoriji koja treba da bude
ustupljena moraće verovatno da budu priključeni krajevi gde nemačko stanovništvo
čini više od 50%; međutim, treba da se nadamo da ćemo se putem pregovora, preko
jednog od međunarodnih organa u koji ulazi i češki predstavnik, dogovoriti o
uslovima ispravke granica u onim slučajevima kada je to potrebno. Uvereni smo
da ustupanje manjih oblasti na osnovu većeg procenta srazmere neće biti
celishodno.
4. Pomenutom međunarodnom organu
mogla bi se isto tako predati i pitanja eventualne razmene stanovništva na
osnovu prava optiranja u jednom određenom roku.
5. Priznajemo da će čehoslovačka
vlada, u slučaju ako pristane na predložene mere, koje su vezane s bitnim
promenama u položaju države, biti u pravu da traži izvesne garantije za svoju
buduću bezbednost.
6. U skladu s tim vlada njegovog
veličanstva u Ujedinjenoj Kraljevini bila bi sporazumna da se, u cilju
doprinosa za smirenje Evrope, pridruži međunarodnoj garantiji novih granica čehoslovačke
države protiv neizazvane agresije. Jedan od osnovnih uslova za takvu garantiju
bio bi osiguranje nezavisnosti Čehoslovačke putem "zamene postojećih
ugovora, vezanih za uzajamne" obaveze vojnog karaktera opštom garantijom
protiv neizazvane agresije.
7.Kako francuska tako i engleska
vlada svesne su koliko je velika žrtva koja se traži od čehoslovačke vlade za
delo obezbeđenja mira.
Ali, pošto je to
opšta stvar cele Evrope, a de limično i Čehoslovačke, one smatraju za svoju
zajednlčku dužnost da otvoreno iznesu uslove. potrebne da se ta stvar obezbedi.
8. Predsednik
vlade treba da obnovi pregovore s g. Hitlerom najdalje do srede, a ako je mogućno
i ranije. Zato vas molimo da nam što pre odgovorite.
IZVEŠTAJ POLJSKOG
AMBASADORA U BERLINU LIPSKOG MINISTRU SPOLJNIH POSLOVA BEKU
Br. 1/165/33 20 septembra 1938 god.
S t r o g o p o v e r lj i vo
G. ministru Beku
Mnogopoštovani
g. ministre.
Danas me je u 4 časa
po podne primio kancelar u Obersalcbergu u prisustvu ministra spoljnih poslova
Ribentropa. Razgovor je trajao više od dva sata.
Pre toga
kancelar je primio predsednika mađarske vlade i načelnika mađarskog general-štaba.
Predstavnici
Poljske i Mađarske bili su primljeni u zasebnim audijencijama. U kominikeu koji
je objavljen povodom prijema predsednika vlade Imredija saopšteno je koji su
problemi bili dodirnuti, a u kominikeu o mojoj audijenciji rečeno je samo da
sam bio primljen. Tako sam se sporazumeo s ministrom spoljnih poslova fon
Ribentropom.
Predstavnici obeju zemalja uvereni su da se usled nedavnih događaja stvorila takva situacija u kojoj se krajevi naseljeni uglavnom sudetskim Nemcima stvarno ne mogu i dalje sačuvati u okviru čehoslovačke države, a da time ne budu ugroženi interesi same Čehoslovačke i interesi evropskog mira. Zbog toga su obe vlade prinuđene da donesu zaključak da očuvanje mira i bezbednosti, kao i životnih interesa Čehoslovačke ne može biti efikasno osigurano ako se ovi krajevi odmah ne ustupe Nemačkom Rajhu
Kancelar Hitler
otpočeo je razgovor sa mnom konstatujući da su događaji krenuli drukčije no što
je on u početku mislio. Zatim je dao istorijski pregled sudetskog pitanja, počev
od svog govora u Rajhstagu u februaru ove godine. Naročito je podvukao događaje
od 21 maja, koji su ga prisilili da 28 maja donese odluku u pogledu ubrzanja
tempa naoružanja i podizanja vojnih objekata na zapadu. Zatim je ukazao na činjenicu
da je bio donekle iznenađen Čemberlenovim predlogom da dođe u Berhtesgaden.
Prirodno, on nije mogao da ne primi engleskog pretsednika vlade.
Poljski ambasador u Berlinu: Jozef Lipski |
Pretpostavljao
je da Ćemberlen dolazi da mu svečano izjavi da je Velika Britanija spremna na
oružanu akciju. On bi mu, naravno, u tom slučaju odgovorio da je Nemačka računala
na takvu mogućnost. Kancelar je rekao Čemberlenu da sudetsko pitanje mora biti
rešeno, mirnim putem ili putem rata, na taj način što će Sudeti biti vraćeni
Nemačkoj. Posle ovog razgovora Čemberlen se vratio u London ubeđen u potrebu odvajanja Sudeta.
Kancelar još ni do danas nema nikakvih određenih podataka o londonskim
odlukama. Nema ni definitivne podatke o času sastanka, koji na- vodno treba da
se održi sutra. Pa ipak, vesti koje stižu ukazuju na to da će Hitlerovi zahtevi
biti zadovoljeni. Kruži, doduše, verzija da re- gulisanje sudetskog pitanja
treba da se izvrši pomoću ponovne revizije granica, a ne putem
samoopredeljenja, kao i to da ona teritorija na kojoj nemačka većina čini 80%
treba da bude prisajedinjena Nemačkoj bez plebiscita. Kod drukčijeg procenta
mora bigi uzeta u obzir mogućnost plebiscita. Kancelar tvrdi da on
pretpostavlja plebiscit i izjašnjava se za njega. On će, naravno, insistirati
na tome da za vreme plebiscita glasaju i ona lica koja su ovu teritoriju
napustila posle 1918 godine. Stanje iz 1918 godine mora biti uspostavljeno. U
protivnom slučaju to bi bilo priznanje čehizacije koja je vršena od 1918
godine.
Nasilno
zauzimanje Sudeta bilo bi, po rečima kancelara, potpunije i konačnije rešenje.
Pa ipak, kancelar tvrdi da će, u slučaju da njegovi uslovi budu prihvaćeni,
pred javnošću svoje zemlje morati da ih primi, čak i kad bi jedan deo čehoslovačkog
problema ostao nerešen. I zato je kancelar u nedoumici kako da u tom slučaju reši
preostali deo problema koji se tiče Mađarske i Poljske. U vezi s tim je i
pozvao radi pregovora predsednika mađarske vlade i mene.
U skladu s tim vlada njegovog veličanstva u Ujedinjenoj Kraljevini bila bi sporazumna da se, u cilju doprinosa za smirenje Evrope, pridruži međunarodnoj garantiji novih granica čehoslovačke države protiv neizazvane agresije. Jedan od osnovnih uslova za takvu garantiju bio bi osiguranje nezavisnosti Čehoslovačke putem "zamene postojećih ugovora, vezanih za uzajamne" obaveze vojnog karaktera opštom garantijom protiv neizazvane agresije
U svom odgovoru
izjavio sam da bih hteo što više da proširim tačku gledišta. To sam učinio
prema uputstvima u tačci 1—7 Vaše instrukcije od 19 septembra 1938 god.
Pošto nemam još
mnogo vremena do otpravljanja ovog
pisma, hoću samo da napomenem da sam po pitanju Tešina dvaput podvlačio da se
radi o teritoriji koja samo nešto malo prelazi granice reona Tešin—Frištat i o
proširenju železničkog saobraćaja prema stanici Bogumin— Oderberg. Što se tiče
mađarskih zahteva, ja sam naročito podvukao pitanje Zakarpatske Rusije, naglašavajući
strategiski momenat u pogledu Rusije, komunističku propagandu koja se vodi na
ovoj teritoriji itd. Dobio sam utisak da se kancelar mnogo zainteresovao za
ovaj problem, a naročito kada sam mu rekao da je dužina poljsko-rumunske
granice relativno mala i da bismo pomoću zajedničke poljsko-mađarske granice,
preko Zakarpatske Rusije, stvorili jači bedem protiv Rusije. Sem toga, u
pogledu Zakarpatske Rusije ukazao sam na to da je ova teritorija, na koju Slovačka
ne reflektira, bila data Čehoslovačkoj samo kao mandat, da je njeno stanovništvo
na vrlo niskom nivou i jako izmešano, i da je u njoj najviše zainteresovana Mađarska.
Precizirajući naše
gledište u pogledu područja koje neposredno interesuje Poljsku (Tešin)
napomenuo sam:
a) da smo učinili korake u Londonu, Parizu, Rimu i
Berlinu, odlučno tražeći plebiscit, kao što je to predloženo za Sudete,
b) da smo juče
preduzeli korake kod istih država u vezi sa saopštenjem da tobože postoji
projekat za reviziju granica (našu pismenu izjavu podneo sam g. fon
Ribentropu),
c) da je stav
Poljske veoma čvrst usled uveravanja, dobijenog iz Praga i u svoje vreme potvrđenog
od Londona i Pariza, da će se naša manjina u Čehoslovačkoj tretirati isto kao
druga najprivilegovanija manjina.
Pri kraju, na
kancelarovo pitanje odgovorio sam da u ovoj tačci mi ne bismo popustili pred
primenom sile ako se ne bi vodilo računa o našim interesima.
Kod dalje
analize taktike koju bi trebalo primeniti za rešavanje celokupnog čehoslovačkog pitanja kancelar je izjavio:
Kancelar je rekao Čemberlenu da sudetsko pitanje mora biti rešeno, mirnim putem ili putem rata, na taj način što će Sudeti biti vraćeni Nemačkoj. Posle ovog razgovora Čemberlen se vratio u London ubeđen u potrebu odvajanja Sudeta
Ako Čemberlen ne
prihvati njegove predloge, onda će situacija biti jasna, i u skladu sa svojim
ranijim opomenama on je spreman na oružanu akciju za prisajedinjenje Sudeta
Rajhu.
U slučaju da
budu primljeni predlozi o Sudetima i od njega zatražena garantija za preostali
deo Čehoslovačke, on će zauzeti stav koji će se sastojati u tome da može dati
garantiju pod uslovom da isto učine Poljska, Mađarska i Italija (uključivanje
Italije smatra za važnu protivtežu francuskoj i engleskoj garantiji). Njemu je
jasno da Poljska i Mađarska neće dati tu garantiju bez rešenja pitanja svojih
manjina. Ja sam mu to potvrdio u ime poljske vlade.
Kancelar mi je
potpuno poverljivo, podvlačeći da iz toga mogu izvući odgovarajuće zaključke,
stavio do znanja da će Rajh još danas, u slučaju ako između Poljske i Čehoslovačke
dođe do sukoba zbog naših interesa u Tešinu, stati na našu stranu (mislim da je
kancelar morao sličnu izjavu dati i mađarskom predsedniku vlade, ma da mi to
nije bilo rečeno). Kancelar savetuje da pod takvim okolnostima otpočnemo svoje
akcije tek onda kada Nemci zauzmu Sudetske Planine, jer bi u tom slučaju cela
operacija bila znatno kraća.
U daljem razgovoru kancelar je uporno podvlačio da
Poljska predstavlja faktor od prvorazredne važnosti za odbranu Evrope od Rusije.
Iz drugih opširnih
izlaganja sledilo je:
a) da on ne namerava da prekorači granice
teritorije Sudeta. Razume se, u slučaju
vojnih operacija on bi otišao i dalje
jer bi, po mome mišljenju, morao podleći
uticaju vojnih elemenata, koji ga teraju da stavi celu Ćešku u zavisnost od
Nemačke
b) da izvan
okvira izvesnih nemačkih interesa mi imamo potpuno odrešene ruke
c) da on vidi
velike teškoće za postizanje mađarsko-rumunskog sporazuma (mislim da se možda,
kancelar nalazi ovde pod uticajem Hortijevih izlaganja, o kojima sam Vam saopštio usmeno)
d) da troškovi
sudetske operacije, uključujući utvrđenja i naoružanje, iznose sumu od 13
milijardi maraka,
e) da će on
posle rešenja sudetskog pitanja
postaviti pitanje kolonija,
f) da je došao na ideju o rešenju jevrejskog problema putem iseljenja u kolonije u
saglasnosti sa Mađarskom, a možda i Rumunijom (ovde sam odgovorio da ćemo mu,
ako se to ostvari, :podići divan spomenik u Varšavi).
Saglasno
instrukciji, dotakao sam se u gore izloženom razgovoru još i pitanja
poljsko-nemačkih odnosa. Moram napomenuti da trenutak nije bio najpogodniji,
jer je kancelar bio sav zaokupljen predstojećim razgovorom s Čemberlenom.
Dotakao sam i pitanje Danciga, sugerišući mu mogućnost sklapanja direktnog
poljsko-nemačkog ugovora, koji bi stabilizovao položaj Slobodnog grada.
Pa ipak, vesti koje stižu ukazuju na to da će Hitlerovi zahtevi biti zadovoljeni. Kruži, doduše, verzija da regulisanje sudetskog pitanja treba da se izvrši pomoću ponovne revizije granica, a ne putem samoopredeljenja, kao i to da ona teritorija na kojoj nemačka većina čini 80% treba da bude prisajedinjena Nemačkoj bez plebiscita
Tu sam naveo čitav
niz istorijskih i privrednih argumenata. U odgovor na to kancelar se pozvao na činjenicu
da imamo ugovor od 1934 god. Smatrao je da bi bilo poželjno da se učini dalji
korak, koji bi ne samo isključio mogućnost primene sile u našim odnosima, već i
doveo do definitivnog uspostavljanja granica. Ovde je on istakao projekat
autostrade, koji vam je već poznat, a prema kome se autostrada nalazi uz železničku
prugu. Širina takvog pojasa iznela bi, kao što je on rekao, oko 30 metara. To
bi bila jedna novina, u kojoj bi se tehnika nalazila u službi politike. Rekao
je da zasad ne ističe ovaj projekat, da je to samo ideja, koja se može
realizovati kasnije. Pod takvim okolnostima nisam dublje ulazio u ovo pitanje.
Na kraju
razgovora dotakao sam se mogućnosti Vašeg skorog susreta s kancelarom, ako to
bude potrebno. Kancelar je to primio sa zadovoljstvom i napomenuo da susret može
biti od velike koristi, a naročito posle razgovora s Čemberlenom.
Ribentrop je sa
svoje strane molio da se raspitam da li biste hteli da date izjavu po pitanju
poljsklh zahteva u pogledu Čehoslovačke, kao što je to,na primer, učinio
predsednik mađarske vlade, kako bi se to moglo iskoristiti prilikom pregovora s
Čemberlenom. Ribentrop je sem toga uveravao da će nemačka štampa najšire
osvetljavati naše akcije u pogledu naše manjine u Čehoslovačkoj.
Gornji izveštaj
diktiram pred polazak kurira posle mog povratka avionom iz Berhtesgadena i zato
Vas molim da uzmete u obzir eventualne netačnosti.
Molim Vas da
primite itd.
JOZEF LIPSKI
ODGOVOR ČEHOSLOVAČKOG
ODGOVORA NA ENGLESKO-FRANCUSKE PREDLOGE
PREDAT 20 septembra
1938 god.
Čehoslovačka
vlada zahvaljuje britanskoj i francuskoj vladi na saošptenju koje su joj učinile
i u kome formulišu svoje gledište u pogledu rešenja današnjih međunarodnih teškoća
u vezi s Čehoslovačkom. Svesna odgovornosti koju one snose kako u interesu Čehoslovačke,
kojoj su prijatelji i saveznici, tako i u interesu opšteg mira, ona tvrdi da
predlozi koje sadrži saopštenje ne vode cilju za kojim idu britanska i
francuska vlada u svojim naporima za očuvanje mira.
Ti su predlozi
bili izrađeni bez konsultovanja predstavnika Čehoslovačke. Oni su upereni
protiv Čehoslovačke, čije mišljenje čak nije bilo ni saslušano, iako je čehoslovačka
vlada upozoravala da ona ne može primiti odgovornost za izjavu datu bez njenog
pristanka. Otuda je razumljivo da pomenuti predlozi za Čehoslovačku ne mogu biti
prihvatljivi.
Prema ustavu, čehoslovačka
vlada ne može doneti odluku po pitanju granica. Donošenje takve odluke bilo bi
nemogućno bez kršenja demokratskog poretka čehoslovačke države. U svakom slučaju
bilo bi potrebno da se pita parlament.
Po mišljenju vlade, primiti takav predlog
značilo bi isto što i dobrovoljno i potpuno osakatiti državu u svakom pogledu.
Privreda i saobraćaj Čehoslovačke bili bi potpuno onemogućeni, a u strategiskom
pogledu ona bi zapala u izuzetno težak položaj. Kad-tad Nemačka bi je potpuno
potčinila sebi.
Ribentrop |
Ali kad bi se Čehoslovačka
i odlučila na žrtve koje se od nje traže, ipak pitanje obezbeđenja mira
niukoliko ne bi bilo rešeno:
a) mnogi
sudetski Nemci iz dobro poznatih razloga više bi voleli da emigriraju iz Rajha
i da žive u demokratskoj atmosferi čehoslovačke države. To bi dovelo do novih
teškoća i novih nacionalnih sporova.
b) paralisanje Čehoslovačke
izazvalo bi duboke promene u celoj Srednjoj i Jugoistočnoj Evropi. Ravnoteža
snaga u Srednjoj Evropi i u Evropi uopšte bila bi uništena; to bi povuklo za
sobom dalekosežne posledice za sve ostale države, a naročito za Francusku.
c) Čehoslovačka
vlada je iskreno zahvalna velikim državama za njihovu nameru, koju ona shvata i
vrlo visoko ceni, da garantuju očuvanje
celine Čehoslovačke. Takva bi garantija zaista omogućila sporazum među
svim zainteresovanim stranama pod uslovom da današnji nacionalni sporovi budu
na prijateljski način regulisani i to tako da Čehoslovačka ne bude osuđena na žrtve
na koje ona ne može pristati.
U toku poslednjih
godina Čehoslovačka je dala mnogobrojne
dokaze nepokolebljive odanosti stvari mira. Pod pritiskom svojih prijatelja u
pregovorima o sudetsko-nemačkom pitanju Čehoslovačka je išla tako daleko da su
joj to sa zahvalnošću priznale sve zemlje. U jednoj od izjava britanska vlada
je takođe ukazivala da ne treba izlaziti iz okvira čehoslovačkog ustava i,
najzad, i sama partija sudetskih Nemaca, kada su joj bili saopšteni poslednji
vladini predlozi, nije ih odbila, već je javno priznala da su vladine namere
bile ozbiljne i iskrene. Bez obzira na ustanak koji je sada planuo u jednom
delu sudetsko- nemačkog stanovništva, a koji je bio pripremljen spolja, vlada
je svečano izjavila da još uvek zastupa one predloge koji su odgovarali željama
sudetsko-nemačkog stanovništva. Ona još i danas smatra da su ti predlozi
ostvarljivi, ukoliko se tiču nacionalnog pitanja u republici.
Čehoslovačka je
uvek bila verna zaključenim ugovorima i ispunjavala svoje obaveze koje su iz
njih proizlazile. kako u interesu svojih prijatelja tako i Društva naroda i
njenih članova ili ostalih naroda. Ona je bila, a i danas je spremna da sačuva
ovu vernost u svim okolnostima. Ako se danas protivi mogućnosti nasilja, ona to
čini na osnovu još nedavnih obaveza i izjava svoga suseda, kao i na osnovu
ugovora o arbitražl od 16 oktobra 1926 god., čiju je važnost današnja nemačka
vlada u više svojih izjava priznala. Čehoslovačka vlada izjavljuje da taj
ugovor može biti primljen i moli da se to učini. Poštujući svoj potpis, ona je
spremna da primi svako arbitražno rešenje koje bude doneto. Time bi bio učinjen
kraj svim sporovima. To bi omogućilo donošenje brzog, časnog i za sve države
dostojnog rešenja.
Po mišljenju vlade, primiti takav predlog značilo bi isto što i dobrovoljno i potpuno osakatiti državu u svakom pogledu. Privreda i saobraćaj Čehoslovačke bili bi potpuno onemogućeni, a u strategiskom pogledu ona bi zapala u izuzetno težak položaj. Kad-tad Nemačka bi je potpuno potčinila sebi
Odnosi Čehoslovačke
prema Francuskoj oduvek su se zasnivali na poštovanju i najodanijem prijateljstvu
i savezu, koje nikada neće prekršiti nijedna čehoslovačka vlada i nijedan Čehoslovak.
Ona je uvek verovala i danas veruje u veliki francuski narod, čija ju je vlada
tako često uveravala u svoje trajno prijateljstvo. Za Veliku Britaniju vezuje
je osećaj odanosti, tradicionalnih i poštovanja, koji će Čehoslovačku uvek
ispunjavati u nerazdvojnoj saradnji obeju
zemalja, kao i u ošptim naporima za
očuvanja mira, ma kakva bila
situacija u Evropi.
Čehoslovačka
vlada je svesna da su napori koje ulažu
britanska i francuska vlada rezultat njihove iskrene simpatije i srdačno im na
njima zahvaljuje. Pa ipak, na osnovu navedenih razloga, ona im se ponovo obraća
s poslednjim apelom i moli da revidiraju svoje gledište. Ovo čini, jer veruje
da ne brani samo svoje sopstvene interese, već i interese svojih prijatelja,
stvar mira i stvar zdravog razvitka Evrope. U ovom odlučujućem trenutku ne radi
se samo o sudbini drugih zemalja, a naročito Francuske.
Prag. 20
septembra 1938 god.
(U sledećem nastavku: Odgovor britanske vlade)
Нема коментара:
Постави коментар