Hitler: Teritorije Čehoslovačke predati Nemačkoj
Piše: Vladan Dinić
Dnevni SVEDOK on-line u više nastavaka obelodanjuje
dokumenta i materijala iz arhiva Ministarstva spoljnih poslova Nemačke
(1937-1938) uoči Drugog svetskog rata
IZVEŠTAJ POLJSKOG AMBASADORA U BERLINU JOZEFA LIPSKOG MINISTRU SPOLJNIH POSLOVA BEKU
Dva telegrama upućena danas povodom jutrošnjih razgovora
sa (nemačkim) državnim sekretarom Vajczekerom i ministrom spoljnih poslova fon
Ribentropom čast mi je dopuniti sledećim podacima:
Kako se stvarno odvijala konferencija u Godesbergu teško
je reći, jer do danas ni ministar fon Ribentrop ni državni sekretar Vajczeker
nisu bili u Berlinu.
Sem toga, svetska štampa bila je prepuna netačnih vesti,
koje su posmatrače dovodile u zabludu.
U takvim prilikama jedini pouzdani dokument bio je nemački
memorandum - rezultat godesberške konferencije - s kojim su bili upoznati
predstavnici Poljske, Mađarske i Italije. Ja sam imao čast da ga dostavim g.
ministru uz pismo od 24. ovog meseca pod br. 1/171/38.
Napominjem jedino da mi je drugog dana konferencije u
Godesbergu oko jedan čas po podne g. fon Ribentrop saošptio da je kancelar
odbio projekat pakta o nenapadanju i garantijama Čehoslovačkoj, što sam odmah
javio telegramom.
Među predstavnicima poljske štampe koji su se nalazili u
Godesbergu širili su se glasovi, inspirisani od strane Engleza, da je do krize
u Godesbergu došlo usled kancelarovog zahteva da se istovremeno reši celokupni čehoslovački
problem, uključujući poljske i mađarske zahteve.
Do popuštanja napregnutosti došlo je navodno u noći, u
odlučujućem razgovoru između Čemberlena i kancelara, kada je poslednji odustao
od svog zahteva.
Mađarski poslanik, koji me je jutros posetio, takođe je
tvrdio da je u poslednjem razgovoru s Čemberlenom kancelar popustio pod
engleskim pritiskom, koji se, između ostalog, ispoljio u izjavi engleskog
predsednika vlade da će biti prinuđen da sutra napusti Godesberg.
Mađarski poslanik misli da je na kancelarovu odluku
uticao i pritisak od strane nemačkih vojnih krugova, koji se boje da ne dođe do
međunarodnog sukoba, kao i mišljenje viših činovnika Ministarstva spoljnih
poslova koji, kao što sam mogao proveriti, stalno upozoravaju na mogućnost
intervencije od strane Engleske i Francuske. S obzirom na dobivenu informaciju,
mađarski poslanik je takođe izrazio bojazan da će se češka vlada, prihvatajući
sada nemački memorandum, kasnije vratiti paktu o nenapadanju, ali ne za celu
teritoriju Čehoslovačke, već samo za deo novog češko-nemačkog razgraničenja, i
da kancelar može pod engleskim pritiskom na to pristati.
Rekao sam mađarskom poslaniku da smatram da je to isključeno,
jer je Hitler u razgovoru sa mnom u Berhtesgadenu jasno odredio svoj stav po
ovom pitanju.
Posle sastanka s mađarskim poslanikom imao sam u
Ministarstvu spoljnih poslova najpre razgovor sa g. Vajczekerom, a zatim ss g.
fon Ribentropom.
Poljski ambasador Lipski: Prilikom zajedničke razmene mišljenja sa g. fon Ribentropom, ovaj je podvukao svoju pretpostavku da će s engleske strane još biti izvršen snažan pritisak na Prag. Misli da će engleska vlada učiniti sve što je mogućno da se pitanje reši mirnim putem i da se ne dozvoli da dođe do oružanog sukoba. On računa s mogućnošću lokalizovanog sukoba
Iz objašnjenja koja sam dobio proizlazi da se za vreme
pregovora u Godesoergu kancelar ograničio samo na pretresanje sudetskog
pitanja. On je polazio od pretpostavke da bi se danas doticanjem celokupnog
problema stvar mogla samo komplikovati. Naše i mađarsko pitanje bilo je
indirektno pokrenuto tek onda kada je kancelar odbio sklapanje pakta o
nenapadanju s motivacijom da bi takav pakt predstavljao u rukama Čeha
instrument uperen protiv zahteva Poljske i Mađarske i Italije. Garantiju, pak,
kancelar je odbio s motivacijom da bi je morao dovesti u zavisnost od garantija
Poljske, Mađarske i Italije. Ribentrop je dodao da engleska vlada ne insistira
naročito na garantiji očigledno zato što sa gledišta tradicionalne engleske
politike garantija nije poželjna.
Vajczeker je učinio zanimljivu primedbu napominjući da ga
nimalo ne bi iznenadilo kada bi Beneš, odustajući od garantija drugih zemalja,
zatražio istu samo od Francuske i Engleske, dovodeći u zavisnost odtoga
prihvatanje nemačkog memoranduma.
Jozef Lipski, poljski ambasador u nacističkoj Nemačkoj |
Na moje pitanje šta je upravo dovelo do zategnutosti
situacije u Godesbergu, Ribentrop je odgovorio da je posle razgovora u
Berhtesgadenu Čemberlen težio da problemu ustupanja Sudeta da formu koja bi
bila prihvatljivija za javno mnjenje Zapada. To potvrđuje i informaciju koja
Vam je bila dostavljena posle razgovora s Vermanom i u kojoj se javljalo da je
najviše prigovora od strane Čemberlena izazvao nemački zahtev da teritorije
koje treba da budu ustupljene budu zaposednute od strane vojske 1. oktobra.
Ipak me je Ribentrop ovlastio, s molbom da se to ne
iznosi na javnost, da Vas obavestim da se Čemberlen lično obavezao pred
kancelarom da će uložiti sve napore da memorandum bude prihvaćen. Za spoljni
svet to se, naravno, nije moglo objaviti i zato se u kominikeu i pojavilo saopštenje
da će britanski predsednik vlade predati memorandum češkoj vladi.
U Ribentropovoj čekaonici sreo sam se s ambasadorima
Engleske i Italije. Engleski ambasador imao je samo vremena da mi kaže da
situaciju smatra kritičnom. Italijanski ambasador, prema obaveštenju dobijenom
iz Rima, izrazio je bojazan da položaj Čemberlena postaje težak.
Iz jasnijih izlaganja Vajczekera i manje jasnih -
Ribentropovih izlazi da je Hitler prinuđen da, sve dotle dok se ne reši sudetsko
pitanje, svu svoju pažnju skoncentriše na taj problem. Ipak je Ribentrop
uveravao da Hitler određeno zastupa zadovoljenje poljskih i mađarskih zahteva.
Zatim je Ribentrop u prilično opštoj formi izjavio da u
celoj ovoj stvari vidi dve mogućnosti:
Češka vlada će
prihvatiti memorandum, posle čega će odmah doći do mirnog zauzimanja
teritorije. Za taj slučaj je predložio da bi možda trebalo da se održi sastanak
s nama i da se dogovori o daljem stavu po poljskom i mađarskom pitanju.
Odgovorio sam neodređeno da je, kao što smo već govorili u Berhtesgadenu, mogućan
sastanak između Vas i kancelara.
Drugi izlaz g. fon
Ribentrop vidi u eventualnoj potrebi upada od strane Nemačke. Ovde je pitao da
li ćemo pod takvim okolnostima upasti i mi. Odgovorio sam da se, prirodno, ja
ne mogu izjasniti po ovom pitanju, jer ono spada u nadležnost vlade.
Isključivo u svoje ime rekao sam da u slučaju
neispunjavanja naših zahteva nije isključena primena sile, kako u slučaju upada
tako i u slučaju mirnog zauzimanja teritorije od strane Nemačke.
Već pri kraju razgovora g. fon Ribentrop je kazao da bi
radi operativnosti bilo dobro da u slučaju potrebe održavamo kontakt, na šta
nisam ništa odgovorio.
G. Ribentrop je napomenuo da mi on u svakom trenutku
stoji na raspoloženju i smatra da je neposredan kontakt veoma poželjan i da će
me, u slučaju ako se iz razgovora s Vilsonom pojavi nešto naročito važno, odmah
obavestiti.
Ambasador Poljske Republike
Jozef Lipski
IZVEŠTAJ POLJSKOG AMBASADORA U BERLINU LIPSKOG MINISTRU SPOLJNIH POSLOVA BEKU
G. Ministru spoljnih poslova, Varšava
Danas u 7. časova pozvao me je državni sekretar g.
Vajczeker na razgovor u Ministarstvo spoljnih poslova. Zatim sam, na poziv g.
fon Ribentropa imao razgovor i sa njim.
G fon Vajczeker obavestio me je o rezultatima razgovora
ser Horacija Vilsona s kancelarom. Tom prilikom je pročitao stenogram.
U tom razgovoru kancelar je zauzeo stav da češka vlada
mora da prihvati memorandum i izjavio je da ovaj stav neće napustiti.
Za vreme razgovora ser Horacije Vilson je na sledeći način
odredio mogućnost istupanja Engleske protiv Nemačke (doslovno citiram
stenogram):
„Ako Čehoslovačka odbije memorandum, onda se ne zna kako će
se stvar završiti. Ako Nemačka napadne Čehoslovačku, Francuska će ispuniti
svoje obaveze prema Čehoslovačkoj koje proističu iz ugovora, i ako do toga dođe
i pri tome se francuske oružane snage umešaju u rat protiv Nemačke - da li će
se to desiti, on to ne zna - tada će se Engleska smatrati obaveznom da pruži
pomoć Francuskoj.“
G. fon Vajczeker je objasnio da je Vilson, podvlačeći te
reči, izjavio da one tačno izražavaju Čemberlenovu misao.
Rekao sam Vajczekeru da je ova formula tipična za
englesku politiku. G. Vajczeker je dalje napomenuo da je Vilson u toku
razgovora ukazao na mogućnost englesko-nemačkog sporazuma u nizu pitanja. U
isto vreme je naročito podvukao da je neophodno potrebno izbeći katastrofu. Na
kraju razgovora je tobože rekao da će raditi u tom pravcu.
G. fon Ribentrop, s kojim sam posle toga razgovorao,
smatra da će engleska vlada još izvršiti jak pritisak na Prag da ovaj primi
memorandum. Na moje pitanje da li ostaje na snazi sutrašnji datum i rok - 2 časa
po podne, državni sekretar mi je odgovorio da me je upravo zato i molio da sve
ovo držim u najvećoj tajnosti kako se za ovaj rok ne bi saznalo. Na taj način
on je uslovan.
II.Zatim sam, u saglasnosti s Vašim današnjim telegramom,
obavestio kako ministra spoljnih poslova tako i državnog sekretara o toku naših
pregovora s Pragom, podvukavši da mi nećemo upasti u klopku, već da ćemo tražiti
konkretna rešenja.
III. G. fon Vajczeker, koji je imao pred sobom kartu
generalštaba, napomenuo je da bi hteo da naš vojni ataše zajedno s odgovarajućom
kompetentnom ličnošću iz štaba obeleži sutra na karti demarkacionu liniju, tako
da u slučaju eventualnih operacija ne bi došlo do sukoba između naših oružanih
snaga.
Odgovorio sam g. Vajczekeru da pre svega smatram za
potrebno da zajedno s njim odredim teritoriju naših političkih interesa u Čehoslovačkoj.
Pošto g. Vajczeker nije imao kod sebe takvu kartu, dogovorio sam se s njim da ćemo
sutra ujutru pretresti ovo pitanje. Pitanje razgraničavanja sfera u slučaju
potrebe, od strane vojnih eksperata privremeno je bilo odloženo.
IV. Kada je razgovor s državnim sekretarom prešao na opšte teme, dodirnuli smo stav
Francuske i Engleske.
G. Vajczeker je rekao da je njegov službeni aparat na žalost,
slabo obavešten o stavu Francuske, jer se francuski ambasador Fransoa-Ponse već
skoro dve nedelje ne pojavljuje u Ministarstvu spoljnih poslova i on dobija
informacije iz drugog izvora, a ambasador Velček nije u Parizu. Državni
sekretar konstatuje ujedno da je francusko javno mnjenje znatno ohladnelo.
V. Prilikom zajedničke razmene mišljenja sa g. fon
Ribentropom, ovaj je podvukao svoju pretpostavku, koju sam gore pomenuo, da će
s engleske strane još biti izvršen snažan pritisak na Prag. Misli da će
engleska vlada učiniti sve što je mogućno da se pitanje reši mirnim putem i da
se ne dozvoli da dođe do oružanog sukoba. On računa s mogućnošću lokalizovanog
sukoba, ali, kao što je rekao, ne isključuje, ipak, ni opšti sukob, na koji je
on spreman. Pozivajući se na ranije razgovore s njim, ja sam konstatovao koliko
je važno da se sukob lokalizuje.
Što se tiče Rusije, g. Ribentrop je raspoložen više nego
optimistički.
Na pitanje g. Gon Ribentropa da li će Poljska istupiti u
slučaju da memorandum bude prihvaćen mirnim putem, odgovorio sam da ne mogu
predvideti stav svoje vlade.
Zatim je g. fon Ribentrop izneo pretpostavku da Česi ne
prime memorandum i tada će, kao što se on izrazio, Češka biti uništena. Između
ostalog, postavio je pitanje da li ćemo mi u tom slučaju istupiti aktivno i u
kom trenutku. Iz njegovih reči mogao sam zaključiti da g. Ribentrop shvata da
bi poljska vlada, ukoliko je za nju glavni problem istočna granica, uzela učešća
u sukobu samo onda kada bude jasno da li sukob ima lokalni karakter ili je to
svetski rat. U slučaju da Nemačka zauzme celu Čehoslovačku, g. fon Ribentrop
smatra za korisno da se još tačnije definišu uzajamni politički i vojni
interesi. Molio je da Vam na to skrenem naročitu pažnju i dobijem instrukcije.
VI. 1) U zaključku čast mi je da konstatujem da su dalji
pregovori o nemačkom memorandumu već bespredmetni, jer je kancelar u razgovoru
s Vilsonom definitivno odredio svoj stav.
2) U vezi s konkretnim predlogom državnog sekretara za
stvaranje demarkacione linije na teritoriji naših interesa u Tešinskom reonu, molim da mi se, u
sporazumu s generalštabom, pošalju instrukcije.
3) Isto tako molim da mi se pošalju instrukcije za slučaj
vojnih akcija i za slučaj da Nemačka pređe liniju svojih neposrednih interesa u
Čehoslovačkoj, na šta je aludirao g. Ribentrop.
Ambasador Poljske Republike JOZEF LIPSKI
IZVEŠTAJ NEMAČKE DELEGACIJE U MINHENU MINISTARSTVU SPOLJNIH POSLOVA NEMAČKE O TOKU MINHENSKE KONFERENCIJE
Poverljivo
Minhen 29. oeptembra 1938. god.
19 čas. 00 min. Državnom
sekretaru Ministarstva spoljnih poslova
Berlin Poslati po kuriru
Hitno!
Uz potvrdu prijema od strane državnog potsekretara Strogo
poverljivo!
Sudbina Čehoslovačke u rukama velikih sila: Musolini, Hitler, Daladier i Čemberlen, Minhen 1938 |
U 12 časova i 45 minuta firer je otvorio savetovanje i
izrazio prisutnim šefovima vlada svoju zahvalnost što su se odazvali njegovu
pozivu da dođu u Minhen. Dodao je da hoće pre svega da da jedan kratak pregled češkog
pitanja onako kako se ono pojavljuje u ovom trenutku.
Postojanje Čehoslovačke u njenom današnjem obliku preti
miru u Evropi. Nemačka, Mađarska, Slovačka, Poljska i karpato-ruska manjina,
koje su protiv svoje volje bile ugurane u ovu državu, ustaju protiv njenog
daljeg postojanja. On, firer, može da govori ovde samo u ime
nemačke manjine.
Hitler: Ako praška vlada ipak odbije dokument potpisan od strane četiri državnika, to značiti da Prag na kraju krajeva poštuje samo silu
U interesu evropskog mira ovaj problem mora biti rešen u
najkraćem roku, i to na taj način što će češka vlada ispuniti svoje obećanje o
ustupanju „teritorije“. Nemačka ne može više da gleda nesreću i bedu sudetskih
Nemaca. Raste broj saopštenja o uništavanju imovine. Stanovništvo je izloženo
varvarskim progonima. Od trenutka kada je on, firer, poslednji put razgovarao s
g. Čemberlenom broj izbeglica se popeo na 240.000 i ne vidi se kraj te bujice.
Sem toga, potrebno je da se učini kraj političkoj, vojnoj i ekonomskoj
napregnutosti, koja je postala neizdržljiva. Ova zategnuta situacija iziskuje
rešenje problema u toku nekoliko dana, jer se više ne može čekati nedeljama.
Izlazeći u susret želji šefa italijanske vlade
Musolinija, on, firer, izjavio je da je spreman da za 24 časa odloži
mobilizaciju u Nemačkoj. Dalje odugovlačenje bilo bi zločin. Za rešavanje ovog
problema ovde su se okupili odgovorni državnici Evrope i firer konstatuje da su
razmimoilaženja među njima minimalna, jer se, prvo, svi slažu da teritorija
mora biti ustupljena Nemačkoj i drugo, da Nemačka sem ove teritorije nema
drugih pretenzija. Tačno određivanje o kojoj se upravo teritoriji radi ne može
se prepustiti komisiji.
Za rešavanje ovog problema ovde su se okupili odgovorni državnici Evrope i firer konstatuje da su razmimoilaženja među njima minimalna, jer se, prvo, svi slažu da teritorija mora biti ustupljena Nemačkoj i drugo, da Nemačka sem ove teritorije nema drugih pretenzija
Za ovo se što brže traži plebiscit, tim pre što u Čehoslovačkoj
već dvadeset godina nije bilo slobodnih izbora. U svom govoru u Sportpalasu
firer je izjavio da će 1. oktobra u svakom slučaju umarširati („einmarschieren
wurde“). Na to su mu odgovorili da će ova akcija imati karakter nasilja. Na taj
način zadatak se sastoji u tome da ova akcija izgubi sličan karakter. Treba, međutim,
raditi bez odlaganja, i to pre svega iz tog razloga što se više ne može gledati
na progone, kao i zato što se usled kolebanja u Pragu ne sme više odugovlačiti.
S vojnog gledišta okupacija ne pretstavlja nikakav problem, jer se ni u jednom
pravcu ne bi zalazilo duboko. Na taj način teritorija se može očistiti za deset
dana, pa čak, on je ubeđen, i za 6-7 dana. Izlazeći u susret javnom mnjenju
Engleske i Francuske, on ostavlja otvoreno pitanje ulaska nemačke vojske u one
reone, u kojima će biti sproveden plebiscit. Ali u tom slučaju i Česi sa svoje
strane treba da urade isto kako bi za obe strane bili stvoreni isti uslovi. O
načinu ustupanja može se još porazgovarati, ali raditi se mora brzo. Ne može se
dugo podnositi takvo stanje, kada u Evropi, kao što je to slučaj u ovom
trenutku, naoružane države stoje jedna naspram druge.
Predsednik vlade Čemberlen prvo se zahvalio fireru za
poziv na savetovanje. Isto tako zahvalio se i dučeu, na čiju je inicijativu,
ako je on dobro razumeo, održano današnje savetovanje. Ovo savetovanje pruža
Evropi novi predah, dok se još koliko juče činilo da će do katastrofe doći u
najskorije vreme. Potpuno se slaže s tim da treba raditi brzo i naročito
pozdravlja firerovu izjavu da ne želi da primenjuje silu, već hoće da uvede
red. Ako se problemu priđe s te strane, onda on veruje da će se doći do željenih
rezultata.
Šef italijanske vlade izjavio je da su se u principu svi
već sporazumeli i da se sada radi samo o tome da se teorija sprovede u delo.
Naročitu važnost dobija pri tome pitanje roka. Svako bi odugovlačenje bilo
izvor opasnosti. On naročito insistira da se radi ubrzano, jer je brza akcija u
ovom slučaju potpuno opravdana. Najbolje je da se još danas postigne sporazum,
jer bi odugovlačenje čak i za 24 časa izazvalo novu uznemirenost i nove sumnje.
I francuski predsednik vlade Daladje zahvalio se fireru
na njegovoj inicijativi. Drago mu je što mu se pružila prilika da se lično vidi
s firerom. Plan za takav susret postojao je i ranije, ali su dosada, na žalost,
okolnosti uvek ometale njegovo ostvarenje, a francuska, pak, poslovica glasi:
„Bolje ikad nego nikad“.
Predsednik vlade Daladje izjavio je zatim isto tako i dučeu
svoje divljenje povodom njegovog koraka, kojm će, po što se nada, omogućiti rešenje
ovog pitanja. Misli, kao i g. Čemberlen, da treba raditi najvećom brzinom. Naročito
pozdravlja dučeov predlog prožet duhom objektivnosti i realizma, koji prima kao
osnov za diskusiju. Ovo, razume se, ne znači da se slaže sa svim tačkama, jer
treba uzeti u obzir i pitanje ekonomike, da se ne bi stvorio pogodan teren za
buduće ratove. I najzad, ostaje nerešeno pitanje organizovanja plebiscitai
razgraničenja ove zone. Ove tačke pominje samo zato što još nije proučio
predlog koji je malopre iznet. Ali ga već sada može prihvatiti kao osnov za
diskusiju.
Firer je odgovorio da će na teritoriji koja treba da se ustupi Nemačkoj važiti, razume se, nemački zakoni
Predsednik vlade Čemberlen je takođe pozdravio dučeov
predlog i izjavio da je i on zamišljao rešenje pitanja u duhu ovog predloga. Što
se tiče garantija koje se traže od Engleske, on bi bio zadovoljan kad bi ovde
bio prisutan i predstavnik češke vlade, jer Engleska, sasvim prirodno, ne može
dati garantije da će teritorija biti evakuisana do 10. oktobra i da ništa neće
biti porušeno ako češka vlada po ovoj stvari ne da odgovarajuću garantiju.
Firer je na to odgovorio da nije nimalo zainteresovan za
garantiju češke vlade, jer upravo ta vlada i vrši rušenje. Pitanje se i sastoji
u tome na koji se način može češka vlada naterati da primi ovaj predlog.
Postoji jedinstveno mišljenje da će ta teritorija biti ustupljena Nemačkoj. Međutim,
Česi tvrde da ne mogu očistiti teritoriju dotle dok ne budu podignuta nova utvrđenja
i doneta rešenja privrednog karaktera.
Predsednik vlade Daladje je odgovorio da francuska vlada
ni u kom slučaju u ovoj stvari neće trpeti odugovlačenja od strane češke vlade.
Češka vlada je dala reč i treba da je održi. Ne može biti ni govora da se
evakuacija oblasti odlaže dotle dok ne budu podignuta utvrđenja. Moli da se ova
tačka potpuno isključi iz diskusije, jer će češka vlada dobiti garantiju za
svoje ustupke. Uopšte uzev, on smatra, kao i g. Čemberlen, da bi bilo korisno
prisustvo češkog predstavnika s kojim bi se u slučaju potrebe moglo
konsultovati. Njemu se čini da bi to bilo od koristi u prvom redu zato da se
izbegnu neredi, do kojih lako može doći u jednoj tako delikatnoj stvari kao što
je ustupanje teritorije. Treba preduzeti sve da se haos spreči.
Na to je firer odgovorio da se rešenje pitanja, ako se za
svaku pojedinost traži saglasnost češke vlade, ne može očekivati najmanje za 14
dana. Dučeov predlog predvića osnivanje komisije u koju će ući i predstavnici češke
vlade. On je zainteresovan pre svega za garantije velikih sila koje treba da
iskoriste svoj autoritet da češka vlada prestane s proganjanjima i rušenjima.
Predsednik vlade Čemberlen je na to odgovorio da i on
smatra da nije potrebno čekati. Ali pre no što preuzme garantiju, on mora da
zna da li će je moći i ispuniti; zato bi bio zadovoljan kad bi se u susednoj
sobi nalazio predstavnik Praga, od koga bi se mogla dobiti tražena garantija.
Firer je odgovorio da se u ovom trenutku jedan takav češki
predstavnik, koji bi mogao autoritativno da govori u ime svoje vlade, ovde ne
nalazi. Interesuje ga pitanje šta će se desiti ako češka vlada ne primi
predloge velikih sila. Do danas je porušeno 247 mostova i još veći broj kuća.
Italijanski predsednik vlade je izjavio da se i njemu čini
da se ne može čekati na češkog pretstavnika. Velike sile moraju preuzeti
moralnu garantiju za evakuaciju i onemogućavanje rušenja. One treba da ukažu
Pragu na činjenicu da češka vlada mora primiti ove zahteve, jer će ona u
protivnom snositi posledice vojnog karaktera. Radi se o jednoj vrsti molbe
velikih sila, koje će snositi moralne obaveze da ova teritorija ne bude potpuno
opustošena.
Predsednik vlade Čemberlen je odgovorio da bi vrlo rado
video ovde češkog pretstavnika, ali, uostalom, rokove koje je predložio duče
smatra kao sasvim razumne. Spreman je da na to stavi svoj potpis i da saopšti češkoj
vladi da treba da ih primi. Međutim ne može da preuzme nikakvu garantiju dok ne
zna kako će je moći ispuniti. Sem ovoga treba rešiti nekoliko posebnih pitanja:
kakva će ovlašćenja imati međunarodna komisija, kakav će biti režim na
teritoriji kada ona bude evakuisana? On ne sumnja da će firer održati red i
pobrinuti se da oni stanovnici koji su protiv anšlusa ne budu izloženi
progonima. Međutim, pojedine tačke nemačkog memoranduma izazvale su u Engleskoj
nedoumicu. Tako su se, na primer, tamo pitali šta treba da znači ona tačka,
prema kojoj se sa ove teritorije ne može odvoditi stoka. Da li to znači da će
seljaci biti iseljeni, a da će njihova stoka ostati?
Firer je odgovorio da će na teritoriji koja treba da se
ustupi Nemačkoj važiti, razume se, nemački zakoni. Uostalom, sada je upravo
suprotno. Danas Česi odvode stoku koja pripada nemačkim seljacima, a ne
obratno. Odlučujuće je da li će se ovo pitanje tretirati kao nemačko-češki
konflikt, koji će biti rešen za 14 dana, ili kao problem od evropskog značaja.
Ako se radi o evrop- skom problemu, onda velike sile treba da stave na terazije
svoj autoritet i preuzmu odgovornost da će se ustupanje izvršiti prema ugovoru.
U slučaju pak da češka vlada ne bude voljna da ove predloge primi, biće jasno
da je najvećl autoritet moralnog karaktera koji bi uopšte trebalo da postoji,
naime autoritet ovaploćen u potpisima četiri državnika okupljena ovde,
nedovoljan.
U tom slučaju pitanje će se moći rešiti jedino primenom
sile.
Predsednik vlade Čemberlen je odgovorio da nema nikakvih
prigovora protiv predloženih rokova. Češko pitanje predstavlja evropsko pitanje
i njegovo je rešenje za velike sile ne samo njihovo pravo već i njihova dužnost.
One se isto tako moraju pobrinuti i za to da češka vlada iz nedovoljnog
razumevanja i tvrdoglavosti ne odbije da očisti teritoriju. On bi hteo da
pravilno upotrebi autoritet velikih sila i zato predlaže da se prvo prisutnima
razdeli dučeov plan i sednica prekine za kratko vreme, da bi se ovaj plan mogao
proučiti. Takva procedura ne znači odugovlačenje.
Predsednik francuske vlade Daladje je kazao da je uzeo na
sebe odgovornost još u Londonu, kada je, ne pitajući češku vladu, u principu
dao svoj pristanak na ustupanje nemačkih oblasti. On je zauzeo ovo stanovište
bez obzira na to što između Francuske i Čehoslovačke postoji saveznički ugovor.
U slučaju da uključivanje predstavnika Praga u rad savetovanja nailazi na teškoće,
spre man se toga odrekne, jer se cela stvar sastoji u tome da se pitanje brzo
reši.
Firer je na to odgovorio da će, ako praška vlada ipak
odbije dokument potpisan od strane četiri državnika, to značiti da Prag na
kraju krajeva poštuje samo silu.
Primio: HAJNIŠ
(U sledećem nastavku tekst sporazuma u Minhenu)
Нема коментара:
Постави коментар